Forældre får fremover bedre mulighed for at holde styr på børnenes tid foran mobil og iPad.
Det fortæller en talsperson ved Apple's årlige udviklerkonference, WWDC, i San Jose i USA. På konferencen, der varer indtil fredag, afslører techfirmaet en lang række nyheder.
En af de store afsløringer i år er en funktion, som følger med Apple's opdaterede styresystem, iOS, der også får en større overhaling i versionen iOS12, som vi er nået til.
Funktionen kaldes "Skærmtid" og giver brugerne overblik over, hvor lang tid der bruges foran mobilen, og hvad tiden bruges på.
- "Skærmtid" giver dig både indsigt i og kontrol over, hvordan du bruger din tid, siger Craig Federighi, der er Apple's underdirektør for softwareudvikling.
Det skal give mobilbrugere indsigt i, hvad telefonen bruges til og hvornår.
Desuden kan der sættes tidsbegrænsninger på enkelte apps eller funktioner, og forældre kan via forældrekontrol se og styre, hvad børnene bruger skærmtiden på.
Hvis man i overblikket kan se, at størstedelen af ens skærmtid ved mobilen anvendes på Facebook, kan man sætte en grænse for, hvor lang tid der må bruges.
- Når du har nået grænsen, ser du ikke længere app'en, men en besked der siger: "Det er tid til at komme videre", siger Craig Federighi.
Er der sat forældrekontrol til, kan forældre sætte tidsgrænserne, og de får også meldinger på deres telefoner, når skærmtiden næsten er nået.
Styresystemet iOS12 bliver tilgængeligt i en beta-version senere i juni, mens den færdige version ventes klar i efteråret.
Desuden kommer app'en "Measure", som med hjælp fra kameraet eksempelvis kan måle størrelsen på en rejsekuffert eller et billede.
Innovationschefen for den danske legetøjskoncern Lego, Martin Sanders, var desuden på scenen.
Her afslørede han, at Lego har indgået et samarbejde med Apple inden for teknologien augmented reality, der blander fysiske og virtuelle data. Det kan få et Lego-hus til at komme til live og giver udviklere mulighed for at skabe nye spil.
/ritzau/
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.