International Organization for Migration (IOM) har indtil videre i 2023 opgjort dødstallet blandt døde migranter, som forsøger at krydse Middelhavet, til 1.800. Og vi er kun i midten af august. Hele sidste år lød tallet på "kun" 1.400.
Og tallene er desværre kun vejledende. Der er enormt store mørketal, da mange små overfyldte både, der synker og tager deres passagerer med ned i dybet, aldrig bliver registrerede. Der ser ikke ud til at være så langt fra det nordlige Tunesien eller Libyen, hvor de fleste migranter sejler ud fra, og over til de forjættede lande Italien, Spanien eller Grækenland. Men for at få størrelsesforholdet på plads, så er havområdet og de ruter, hvor de fleste migranter befinder sig på, større end både England og Tyskland tilsammen.
Kyniske smuglere
Og lede efter små både her, ja - det svarer til at lede efter en forsvundet bil i England og Tyskland fra luften af.
Men hvorfor ser dødstallene ud til at overgå alle, og hvorfor er der ingen umiddelbar bedring på vej?
For det første er antallet af flygtninge på det højeste siden 2017, og slår formentlig rekord i år ifølge Frontex (European Border Agency). 89.000 registrerede indtil videre i år, og igen, med hensyntagen til et stort mørketal. Det er mere end dobbelt så mange som hele sidste år. Flere krige og tørke samt andre faktorer på det afrikanske kontinent tilskrives denne stigning.
1.800 migranter har officielt indtil videre i år mistet livet på Middelhavet, men tallene kan være meget større. Foto: Scanpix
Ydermere er menneskesmuglerne blevet endnu mere kyniske. Smugling er for længst blevet en hel industri i de nordafrikanske lande, og der konkurreres på livet løs menneskesmuglere imellem. Det betyder større kynisme, dårligere både og ingen hensyntagen til dårligt vejr. Overfyldte både – mange gange i metal, som jo ikke flyder, hvis de kæntrer, men går til bunds som en sten, bliver skubbet ud fra kysterne i al slags vejr.
Voldsomt vejr
På grund af klimaforandringerne har Middelhavet i år også oplevet flere storme og voldsomt vejr, som jo absolut ikke hjælper de synkefærdige fartøjer på nogen måder.
Myndighederne i hhv. Italien og Grækenland - herunder landenes kystvagter, er også blevet kritiseret massivt for ofte at ignorere nødstedte immigranter på havet. Senest og mest grotesk, da en overfyldt fiskebåd med hundreder af mennesker om bord ikke blev hjulpet af den græske kystvagt. Kutteren sank få timer efter og tog de fleste med sig ned i dybet.
EU har givet mange millioner til både Tunesien og Libyen for at afhjælpe myndighederne i landene med at få styr på migranterne og i særdeleshed menneskesmuglerne, men korruption og det faktum, at det er en yderst givtig industri at føre folk over Middelhavet, har derfor ikke givet nogle resultater endnu.
Både af jern og stål er som flydende kister i Middelhavet. Foto: Scanpix
Flere NGO'er peger på, at en bedre oplysning i migranternes hjemlande om faren ved at prøve at komme til Europa og det frugtesløse i den rejse, kunne afskrække nogle fra at foretage rejsen.
Men som en migrant fra krigshærgede Sudan udtalte til BBC for nyligt: - Jeg har mistet min gård, det meste af min familie og mit liv, som jeg kendte det. Der er intet tilbage, så hvorfor ikke prøve lykken i Europa?