Der var engang, hvor Microsoft med sit Windows-styresystem var storebror på den teknologiske scene, mens Apple spillede rollen som lillebror. De roller er for længst byttet om takket være iPod, iPhone og iPad mv.
Apple er verdens største selskab, og Microsoft er i krise.
Sådan har det været i årevis. Men nu vender strømmen - måske. I hvert fald hvis man spørger nogle af de førende teknologianmeldere.
I går præsenterede Microsoft en række produkter, som får selv de største skeptikere op af stolen.
Særligt ét produkt får stor opmærksomhed.
Den såkaldte Surface Book er Microsofts bud på en bærbar computer i stil med Apples bærbare computere med fokus på design og høj samlekvalitet.
Som noget helt nyt kan man tage skærmen af og bruge den som en funktionel tablet-computer, og det imponerer anmelderne.
Microsoft har manglet sådan et produkt i årevis, mener Wired Magazines anmelder, David Pierce.
- Surface Book er utvivlsomt det mest overbevisende produkt, Microsoft nogensinde har lavet. Den er attraktiv på sin egen kantede, børstet aluminium-agtige måde. Den er kraftfuld og stadig let og tynd, skriver David Pierce.
Det lyder som et Apple-produkt, og Apple har da også i årevis haft en slags patent på både at levere software, altså indmaden til de elektroniske dimser, og samtidig selv bygge og designe produkterne.
Indtil for nylig har Microsoft primært beskæftiget sig med indmaden, men efter at have købt finske Nokia er Microsoft nu begyndt at levere både smartphones og tablets med Microsoft-mærkatet og Windows-styresystemet indbygget.
Men nu kaster de sig med Surface Book også over den traditionelle bærbare computer, hvilket de meget vel kan have held med, mener en anmelder fra Gizmodo.
Selvom den nye bærbare har mangler, er den måske begyndelsen på en ny epoke for Microsoft, hvor de for alvor kan udfordre Apples storebror-rolle.
- På mange måder føles den nye Surface Book som den første Surface (Microsofts tablet, red.), den første iPad eller den første iPhone for den sags skyld. Det er starten på en rejse, hvor Microsoft også vil prøve kræfter med design og produktion, skriver anmelderen Mario Aguilar fra mediet Gizmodo.
Men ud over en bærbar var der således også et nyt sæt smartphones, et par såkaldte hologram-briller ved navn HoloLens og et smartwatch, der alle får rosende ord med på vejen.
Microsoft gør tilsyneladende alt det rigtige i øjeblikket. Og det var på tide.
- Det 'nye' Microsoft var tvunget til at præsentere en sammenhængende vision med fokus på integreret hardware og software, der peger ud i fremtiden for brugbare produkter og styresystemer, i stedet for bare at sætte sig tilbage og satse på, at et udslidt brand som Windows gør det hårde arbejde for virksomheden. Missionen er fuldført, skriver det førende tech-medie, The Verge.
Nu er spørgsmålet bare, om forbrugerne er enige.
/ritzau/FOKUS