Af Mads Jensen, maje@avisen.dk
Kunne det ikke være sjovt at
nedsætte en verdensregering af aldrende rockkoryfæer? Bruce Springsteen kunne
som industriminister tage rundt og berette om de faktiske forhold i
jernindustrien. Bono som frelst miljøminister. Lou Reed tog sig af forsvar og
justitsen, mens Van Morrison kunne surmule i finansministeriet. Mick Jagger og
David Bowie som frontfigurer i underholdnings- og kulturministeriet. Og så Bob
Dylan. Bob Dylan skulle være statsminister. Eller verdensminister.
Som han veloplagt, smilende og
totalt overskudsagtigt førte sig frem i Forum mandag aften, kan intet mindre
vel gøre det.
Besøget var en statsmand værdig.
Musikalsk quarterback
I modsætning til de seneste
runder i sin endeløse turne, indtog Dylan scenen med guitar i hånd. Elektrisk
vel at mærke. Og i fire numre gav han og bandet en blæret opvisning i sumpet
boogie, blues og ren rockmusik. Pist væk var den enerverende sødsuppeagtige
country-pedalsteel bund, som han serverede sine sange på, sidst han var på
disse kanter. Lyden var næsten lige så skarp som jakkesættene på musikerne. I
lækker afdæmpet belysning stod Dylan selv i sort western-outfit og hvid stetson
flankeret af fem musikere i grå jakkesæt, slips og hatte. Både Frank Sinatra og
James Bond ville falde lydefrit ind i scenemiljøet.
Musikerne kommer og går på den
endeløse turné - men ikke bassist Tony Garnier. Som musikalsk quarterback sætter
han taktikken, og bandet i år er tættere og mere swingende end hørt længe.
Efter en blueset udgave af It´s
Allright Ma, spankulerede Dylan om bag pianoet. Og der blev han stående resten
af aftenen med stort smil i det rynkede ansigt og kuglelejer i hofterne.
Dylan har på sine seneste plader
været på rekogniseringstur i den amerikanske musiks kringelkroge. I modsætning
til tidligere i karrieren er ordene trådt ned fra piedestalen for at give plads
til togter ind i dybet af den amerikanske sangskat. Blues, country, jazz, swing
og rockabilly mødes i en dynamisk og velspillet smeltedigel der tages med på
scenen.
Krystalguirlander
Og så alligevel.
Visions Of Johanna og Desolation
Row. To af de sange, der definerede Dylan som poet og nyskaber i midten af
tresserne præsenteres. Han får aldrig igen de mange ord til at svæve som
luftige krystalguirlander under loftet som på livepladen fra 1966, men mindre
kan også gøre det. I aftes hoppede de vel nærmest som støvbolde langs gulvet,
men her på den kun fjerde koncert efter en længere pause, stod stemmen
knivskarpt i lydbilledet. Meget er sagt om Dylans stemme, men hvis man er til
lagret gorgonzola og røget maltwhiskey fremfor Danbo og Bacardi Breezers,
bliver man afhængig.
Dylan skrev dem i en manisk rus skabt
af en cocktail af efedrin og ungdommelig uovervindelighed. Lur mig, om han
fattede en brik mere af sangene end vi andre i aftes. Men når lyden er så god,
og Dylan så veloplagt som tilfældet var, så er det stor, stor kunst. Som at
kigge på et abstrakt maleri, der alt efter humør giver ny mening, hver gang man
ser det.
Løftet på hatten
Stemningen blev i den grad
sparket tilbage i publikum, da bandet trykkede pedalen i bund på løsslupne versioner af Summerdays og Like
A Rolling Stone. Flere gange var man nervøs for, at den aldrende kapelmester
ville bruge pianoet som gymnastikredskab og byde på en gang spring over buk.
Han nærede sig, men til gengæld gyngede det hos det blandede publikum på
gulvet. Til en Dylan koncert ser man både velaflagte 68ere i bløde skindjakker
og farvestrålende nederdele og sjaler, og helt unge i t-shirts der kræver både
ungdomshuset og Jim Morrison tilbage.
Som sekstende og sidste nummer
bød maestroen på en gnistrende udgave af All Along The Watchtower. Dylan har
udtalt, at han altid spiller nummeret til ære for Jimi Hendrix der i tresserne
elektrificerede det oprindeligt akustiske countrynummer.
Han må have løftet på
hippiehatten i rockhimmelen i respekt for guitarist Denny Freemans arbejde i
aftes.
Egentlig ærgerligt at Jimi
Hendrix ikke er her mere til at give et nap med i sundhedsministeriet.
Det må Keith Richard så selv
ligge og rode med.
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.