Aldrig har der været så meget plads til en åbning af Roskilde Festival.
Man kunne uden problemer glide helt op foran og få sig et førsterække-indtryk, hvilket ellers krævede en del benarbejde, da gode danske navne som Magtens Korridorer og Superheroes og hvem, der ellers tidligere har fået æren, åbnede Roskilde-ballet på Danmarks mest respekt-ombruste livescene.
Teitur kan sit kram, ingen tvivl om den sag. Men få af hans sange har officielt 'syng med'-niveau, og det lå i kortene, at det ville blive svært at begejstre de forventningsfulde masser.
Tænk, hvis det havde regnet - så havde der været katastrofalt få publikummer!
Teitur har selv udtalt, at til sådan en koncert skulle han nok ikke lige sætte sig ned og synge en sang om fugle, men han vovede dog indledningsvis at spille guitar med violinstreng, pænt suppleret af et mindre kammer-orkester.
Først på semi-hittet 'Louis Louis' fandt den sympatiske færing genklang hos publikum, mens ellers fortræffelige sange som 'Run The Carousel' og 'We Still Drink The Same Water' gik hen over hovedet på de mildest talt tilbagelænede tilhørere.
Teitur dyrker især på hans seneste album det disharmoniske i sine fine, små sangforedrag, til lejligheden godt hjulpet af et sødt pigekor. Men når han i 'Legendary Afterparty' synger 'The crowd was electric and you stomped your feet', så slog selvsamme tekstlinjer tilbage med netop manglen på elektricitet og fodstampen.
Måske ikke Teiturs skyld, for netop den sang ville have fået et hvilket som helst koncerttelt til at emme af intensitet, men Orange Scene er en ganske særlig frilufts-scene, der kræver potent power og/eller glad genkendelighed for at ramme plet på succes-barometret.
Det fik vi delvist på den valsede 'Josephine' (i øvrigt komponeret af danske Annette Bjergfeldt), men igen: En lille samling fans helt oppe foran Roskilde Festivals vartegn gør ikke megen forskel, når der indledningsvist skal gøres stort indtryk.
Med andre ord - den ellers ganske udemærkede Teitur ville have gjort det så fint på alle andre scener end netop Orange, hvorfor det er et fejlcast af dimensioner at vælge denne ydmyge og sensitive færing fremfor mere simple og effektfulde navne som Veto, Alphabeat eller Rock Hard Power Spray.
Teitur. Orange Scene 18.30.