På flere uddannelser halter det både med matematik, engelsk og det skriftlige niveau hos mange studerende, når de begynder.
Det faglige niveau er således faldet hos de svageste, mens det stiger blandt de dygtigste.
Det viser en analyse fra Uddannelsesministeriet, der har fået svar fra 686 undervisere på 11 udvalgte uddannelser, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten mandag.
For eksempel svarer halvdelen af underviserne på uddannelsen til finansøkonom, at mere end hver anden studerende ikke har et tilstrækkeligt indgangsniveau i faget matematik.
På den samme uddannelse svarer 64 procent af underviserne, at det faglige niveau er faldet blandt de svageste nye studerende.
På tysk ser 76 procent af underviserne udviklingen hos de svageste på samme måde.
Niels Egelund, formand for rektorerne på erhvervsakademierne, der uddanner finansøkonomer, bekræfter analysens resultater.
På finansuddannelserne bliver nye studerende screenet for at afdække deres niveau i matematik, forklarer han.
- Vi kan se, at der er mange rigtigt gode studerende. Men der er også en større gruppe, som har et meget svagt grundlag især med hensyn til matematik, siger han til Ritzau.
Analysen bekymrer Mariane Dissing, administrerende direktør for Finanssektorens Arbejdsgiverforening.
Hun forklarer, at arbejdsgiverne endnu ikke oplever problemer.
- Men det er bekymrende, hvis uddannelsesinstitutionerne oplever, at indgangsniveauet er faldende. Så vil vi gerne tage en snak med erhvervsakademierne om, hvordan man kan forandre og forbedre de studerende, så de kan det, de skal, siger hun til Ritzau.
Undervisningsminister Merete Riisager (LA) mener, at analysens resultater er en konsekvens af, at en for høj andel af de unge begynder i gymnasiet.
Derudover skyldes det i hendes øjne en pædagogik med meget projektarbejde, der tilgodeser de dygtigste elever.
- Der sker en polarisering med nogle meget dygtige unge, der kommer ind og klarer sig fremragende. Men så er der også en betragtelig stor del af fagligt svagere studerende, der ligger på et utilfredsstillende niveau. Det er et problem, siger ministeren til Jyllands-Posten.
Hun ønsker fokus på mere faglighed i især skriftlig dansk og matematik i gymnasiet.
/ritzau/