Den amerikanske delstat Washington har lagt sag an mod Google og Facebook. Det sker, fordi de to internetgiganter ikke har efterlevet lokale lovkrav omkring politiske annoncer.
Den økonomiske lovgivning omkring politiske kampagner i delstaten kræver, at annonceudbydere nøje registrerer, hvem der står bag annoncer.
Det skal også være gennemsigtigt, hvem der er med til at finansiere dem, og dette skal offentliggøres. Det siger justitsministeren i delstaten Washington på den amerikanske vestkyst, Bob Ferguson.
I sagsanlægget fra delstaten bliver Facebook og Google beskyldt for ikke at have levet op til de gældende krav på området siden 2013.
- Washingtons lovgivning omkring annoncer gælder alle - uanset om det gælder en lille bys lokale avis eller et kæmpemæssigt foretagende, fastslår Ferguson i en pressemeddelelse.
I det seneste årti har politiske kandidater og komitéer i Washington angivet, at de har betalt omkring 3,4 millioner dollar (21,6 millioner kroner) for annoncer på Facebook.
Beløbet for annoncer hos Google er på 1,5 millioner dollar (9,5 millioner kroner), oplyser justitsministerens kontor.
De to internatgiganter dominerer annoncemarkedet på internettet. De er begge blevet kritiseret for at muliggøre udbredelse af misinformation og opsplittende politiske budskaber, der kan virke afgørende for udfaldet af politiske valg.
Facebook sagde i sidste måned, at det er begyndt at implementere en ny politik. Det betyder, at det skal gøres klart og verificeres, hvem der står bag betalte politiske budskaber.
Dette skridt er taget, efter at Facebook er blevet stærkt kritiseret for at været med til at sprede misvisende og falske informationer under den amerikanske valgkamp - i mange tilfælde ved hjælp af slørede eller skjulte russiske konti.
- De nye værktøjer, som vi introducerer, skaber en ny form for gennemsigtighed i digitale annoncer, siger Facebooks direktør for produktudvikling, Rob Leathern.
/ritzau/AFP
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.