Netboghandlen Amazon.com vil nu udfordre Apples musiktjeneste iTunes. Det sker, når netboghandlen sidst på året lancerer en musiktjeneste, som vil være en direkte konkurrent til iTunes.
Dermed bliver det fremover muligt at købe musik på nettet og downloade den til sin mp3-afspiller eller andet til garanteret lavere priser end hos iTunes.
Fordelen ved Amazons musiktjeneste er angiveligt, at musikken kan anvendes på alle typer mp3-afspillere, pc ere og cd ere, fordi den er fri for det såkaldte Digital Management Rights. Det skriver Financial Times.
Amazon bliver bakket op af pladegiganten EMI, der økonomisk har hjulpet Amazon med at komme i gang. Desuden har Amazone fået støtte fra en lang række mindre pladeselskaber.
EMI besluttede for seks uger siden at droppe kopisikringen, fordi de aftalte med Apple, at når forbrugerne købte musik der, ville det kunne spilles på andre mp3-afspillere end Apples egne.
Andre store selskaber tester nu formatet, men flere af selskaberne siger til Financial Times, at de ikke umiddelbart vil koble sig på tjenesten. Flere af selskaberne er nemlig bange for at droppe kopisikringen, da de stadig frygter piratkopiering.
Pladeselskaberne har længe hungret efter en konkurrent til iTunes, der sidder på 80 procent af musikmarkedet. Og Amazon afslører da også, at priserne bliver konkurrencedygtige.
I dag koster det otte kroner at købe en sang på iTunes.