Mange bilister bliver overraskede, når de hører, at man i visse lande risikerer bøder, hvis man ikke har det rette udstyr i bilen.
Men også i Danmark kan det blive en dyr fornøjelse at glemme en vigtig detalje.
En lille ting med stor betydning
Hvis din bil bliver involveret i et uheld, er det lovpligtigt at gøre andre trafikanter opmærksomme på faren.
Her kommer advarselstrekanten ind i billedet.
Den skal placeres bag bilen, så trafikken i god tid opdager, at noget er galt.
Reglerne er klare: Mangler du at opsætte advarselstrekanten, kan du få en bøde på 1.000 kroner.
Ifølge FDM er trekanten ikke bare en formalitet, men en afgørende sikkerhedsforanstaltning, som kan forhindre nye ulykker.
Sådan placerer du den korrekt
En advarselstrekant skal altid stå yderst på kørebanen i samme side som det standsede køretøj, og den skal vende mod færdselsretningen.
På almindelig vej skal den placeres cirka 50 meter bag bilen, mens afstanden på motorvej skal være 100 meter.
Det betyder, at selvom det ikke er lovpligtigt at have trekanten liggende fast i bilen til daglig, er du nødt til at have den til rådighed, hvis uheldet rammer.
En bøde på 1.000 kroner for at glemme noget så simpelt som en advarselstrekant er ikke sjovt.
Så inden næste køretur, er det værd at tjekke bagagerummet.
Den lille trekant kan være forskellen på en sikker afmærkning og en stor ekstraregning.