Først var det SF, der for første gang i årtier gik imod Socialdemokratiet. Siden har flere og flere partier meldt ud, at de ikke vil pege på den siddende borgmester i Randers Torben Hansen (S). Nu kommer endnu et på banen.
Indtil nu i valgkampen har Venstre og dets spidskandidat Claus Berggren ellers ikke entydigt meldt klart ud, om man kunne bakke op om Torben Hansen i fire år mere. Nu er meldingen klar: Nej tak.
- Jeg synes, at vi trænger til en mere borgerlig retning. Jeg synes også, at vi trænger til noget forandringsledelse, og derfor er den her udmelding kommet, siger Claus Berggren til TV2 Østjylland.
Randers Amtsavis var først med nyheden, og TV2 Østjylland fik ham til at uddybe efter den sidste borgmesterduel hos Frikirken Randers.
Inden mødet havde Torben Hansen ikke selv fået læst nyheden, der kom som en overraskelse for ham.
Udadtil forsøger han dog at bevare roen.
- Nu er der valg på tirsdag, og jeg er meget optaget af, at vi får lavet en bred konstituering. Fordi med de udfordringer, som vi har, der tror jeg, at det er vigtigt, at man ikke allerede nu kaster sig i skyttegravene, men rent faktisk mødes og ser, hvordan kan vi få de her udfordringer løst. Og det vil jeg rigtig gerne stå i spidsen for, siger den siddende borgmester til TV2 Østjylland.
Men der er jo ikke rigtig nogen, der har meldt ud, at de bakker op om dig som borgmester. Kan du se dig selv finde de 16 mandater, det kræver for at lave konstitueringen?
- Det siger jo sig selv, at dem, der har meldt sig som borgmesterkandidater, de starter med at pege på sig selv. Og så må vi jo tage en samtale om det, når valgresultatet er der. Jeg håber, at kandidaterne vil være med til at få skabt den bedste retning for Randers og for Randers Kommune og for borgere.
Det er netop, hvad Venstres Claus Berggren i første omgang gør. Peger på sig selv.
Men det er simpelthen umuligt, at Venstre selv kan samle de 16 mandater, så mange kandidater stiller partiet slet ikke med.
Så hvem vil han pege på, hvis ikke det skal være ham selv?
- Nu går vi jo ud med, at vi peger på Venstres kandidat, altså mig. Og så må vi se, hvordan tingene falder ud på tirsdag.
Spørgsmål: Flere peger på, at SFs Rosa Lykke Yde kan komme i spil som borgmester. Er Venstre klar til at pege på hende.
- Jeg vil sige, at det skal du spørge Rosa Lykke Yde om.
Nu spørger jeg dig, om I er klar til at pege på hende?
- Vi er klar til at pege på mig.