Hotels.com har analyseret direkte rejsedata og indblik fra 25.000 rejsende for at afdække seks bemærkelsesværdige rejsetendenser i det nye år.
- Expedia Group arbejder fortsat på at forene teknologi og rejser for at gøre rejseoplevelsen enklere og mere behagelig, siger Expedia Groups administrerende direktør, Ariane Gorin om undersøgelsen.
Her er de seks nye trends:
* Hotelrestauranter
Rejsende kigger ikke kun efter hotelværelser, men også hotelrestauranter. Faktisk siger knap en tredjedel af danskerne (28%), at spisemuligheder på hotellet er mere attraktive nu end for fem år siden. Hoteller verden over har åbnet anerkendte restauranter med Michelin-kokke og skiftende sæsonmenuer for at tiltrække gæster.
Positive anmeldelser af restauranter, kokke og barer på hoteller er steget med 40% .
Derudover siger en fjerdedel af danskerne (25%) at borde, som er reserveret eksklusivt til hotellets gæster ville gøre dem mere tilbøjelige til at booke, mens 20% siger, at en berømt hotelrestaurant ville være deres største incitament.
* Mere All-Inclusive, tak!
Resorter med alt inklusive er ikke kun for familier, der vil have en nem badeferie med pool. Moderne ophold med alt inklusive tiltrækker generation Z, som er på udkig efter en stressfri ferie og et godt tilbud. En tredjedel af danske rejsende fra generation Z siger, at deres syn på hoteller med alt inklusive har ændret sig positivt. 40% siger, at et resort med alt inklusive ville være deres foretrukne overnatningstype, mens hoteller ved stranden topper listen over hoteltyper med alt inklusive for 53% af danskerne i 20252.
Generation Z har taget denne rejsetype til sig af tre primære årsager: Den er mindre stressende (42%), den giver en følelse af luksus (41%), og det er ikke nødvendigt at lede efter et sted at spise (34%).
* Udflugter med varer
TikTok har inspireret rejsende til at rejse efter særligt eftertragtede specialvarer, der er værd at dele på sociale medier. Hvad enten der er tale om en viral chokoladebar fra Dubai, smør fra Frankrig, hudplejeprodukter fra Sydkorea eller slik fra Japan, gør rejsende plads i deres håndbagage til unikke sager og planlægger endda hele rejser med henblik på at købe disse varer med hjem.
* Fænomener
Mange bookede rejser for at opleve en total solformørkelse i 2024, hvilket vidner om, at folk gerne vil rejse langt for at se berømte naturfænomener med egne øjne. Undersøgelsesdata viser, at nordlyset (65%) er det fænomen, danske rejsende allerhelst vil opleve, efterfulgt af geologiske fænomener (33%) som vulkaner, gejsere og varme kilder og midnatssol (23%). 64% af danske rejsende siger, at det er vigtigt at overnatte et sted, der giver førsteklasses adgang til disse naturvidundere,
* Omvejs-destinationer
Næste år holder rejsende sig ikke kun til de samme gamle turistdestinationer – de tilføjer også afstikkere. Disse steder ligger i nærheden af populære destinationer, hvilket gør dem til oplagte udflugtsmål på en dagtur såvel som fantastiske rejsemål i sig selv. Danske rejsende er på jagt efter mindre kendte destinationer med færre besøgende, og 68% siger, at de sandsynligvis vil besøge en alternativ destination på deres næste rejse.
Expedia Group har samlet 10 alternative destinationer, som trender i 20254:
- Reims, Frankrig (tæt på Paris)
- Brescia, Italien (tæt på Milano)
- Cozumel, Mexico (tæt på Cancún)
- Santa Barbara, Californien, USA (tæt på Los Angeles)
- Waikato, New Zealand (tæt på Auckland)
- Girona, Spanien (tæt på Barcelona)
- Fukuoka, Japan (tæt på Tokyo)
- Abu Dhabi, De Forenede Arabiske Emirater (tæt på Dubai)
- Krabi, Thailand (tæt på Phuket)
- Canmore, Alberta, Canada (tæt på Calgary)
* Set-jetting
Fra populære streamingserier, film eller reality-tv-lokation er en ny trend. Set-jetting har været en voksende tendens, siden det første gang blev identificeret som et rejsemønster i 2022. Hele 74% af danske rejsende har undersøgt eller booket en rejse til en destination, efter de har set den i en serie eller film, hvilket er en stigning på 36% sammenlignet med sidste år. Hver tredje dansker (33%) fortæller, at serier og film har fået større indflydelse på deres rejseplaner inden for de sidste 12 måneder.
- Dubai inspireret af "The Real Housewives of Dubai"
- Montana og Wyoming inspireret af "Yellowstone"
- New York City inspireret af "And Just Like That..."
- Cape Town inspireret af "One Piece"
- Skotland inspireret af "The Traitors"