Set lige forfra ligner den nye Mi.To den spektakulære sportsvogn Alfa 8C Competizione. Det er der en god grund til. Mi.Toer er den første nye Alfa siden 8C Competizione, der står som Alfa Romeos nye teknologi- og stilikon, og netop fra denne model låner Mi.To nogle af sine karakteristiske træk for at understrege, at den lille ny italiener skam også er en sportslig præget bil.
Også navnet – Mi.To – dækker over den tætte forbindelse, der er mellem Alfas fortid og fremtid. En forbindelse mellem verdens designcentrum, Milano, der fremtryllede Alfas unikke stil, og Torino, der står for produktionen. Navnevalget understreger Alfa Romeos ønske om at dyrke sine norditalienske rødder.
Aggressiv mini
Mi.To er præget af yderst karakteristiske træk såsom de rammeløse ruders specielle facon, kofangerens udformning og formen på forlygter og LED-baglygterne.
Indramningen af lygterne, både for og bag, skaber med de forskellige typer materialer og farver en eyeliner-effekt, der er med til at fremhæve bilens aggressive stil. Instrumentbord og sæder er også karakteristiske og sikrer, at bilens interiør repræsenterer den italienske stil med sporty look og gennemført kvalitet.
Dimensionerne på bilen afslører en yderst kompakt, men alligevel aggressiv bil. Mi.To er 406 cm lang, 144 cm høj og 172 cm bred.
Skarpe køregenskaber
Stil, design og ikke mindst præstation og teknologi er altid omdrejningspunktet i en Alfa Romeo. Som det gælder for alle Alfa-modeller, er der også i Mi.To’s lagt væk på kontante køreegenskaber. Disse egenskaber er bygget på Alfa DNA der påvirker alt fra motor og bremser over styretøj til affjedring og gearkasse.
Mi.To er udstyret med tre forskellige indstilinngsmuligheder, alt efter hvilken måde man vil køre på. Supersport (Dynamic), bykørsel (Normal) og maksimal sikkerhed i situationer med vanskeligt vejgreb (All-Weather) kan vælges og fravælges, som chaufføren ønsker det. Disse valgmuligheder er enestående i en bil i dette segment.
Sportslige motorer
Præstationerne sikres via fire forskellige benzin og dieselmotorer, der alle har turbo og yder mellem 90 og 155 hk. Udvalget af motorer bliver senere udvidet med endnu stærkere motorer.
Mi.To tilbyder også en ny affjedring, som er standard på alle versioner. Systemet reducerer støj fra hjulene og giver bedre aktiv, passiv og forebyggende sikkerhed. VDC stabilitetssystem – der er Alfas svar på ESP – er standard på alle versioner. Alfa Mi.To forventes at ankomme til det danske marked til oktober.