Det er alt for mange kommende folkeskolelærere, der simpelthen ikke er fagligt dygtige nok.
Det er konklusionen i den årlige rapport fra landets censorer, der har bedømt de lærerstuderende på landets seminarer.
"Antallet af indrapporteringer, der peger på et utilfredsstillende fagfagligt niveau, er alarmerende højt", står der i rapporten.
Den ringe fagfaglighed skyldes i høj grad de vilkår, de studerende har, mener censorerne.
"Den mest udbredte forklaring på situationen er imidlertid den en censor i Fysik/kemi meget kort opsummerer således: Generelt er der for lavt et fag-fagligt niveau, men det hænger sammen med få ressourcer og et lavt undervisningstimetal," står der i rapporten.
Det er andet år i træk, at censorerne oplever, at fagfagligheden lider i den nye læreruddannelse fra 2013. Det skriver Folkeskolen.dk.
Ved den seneste reform af læreruddannelsen blev der indført adgangsgivende karakterkrav, og det blev lettere for den enkelte studerende at sammensætte sin egen profil.
Det har blandt andet betydet, at flere studerende lægger mere vægt på de pædagogiske færdigheder end de fagspecifikke, og det går altså ud over niveauet.
En censor beskriver, at vedkommende er bekymret for niveauet.
"Det er min oplevelse, at en det fagfaglige niveau er faldet meget. Jeg tænker, at årsagen dels skal findes i det stærkere fokus på teoretisk naturfagsdidaktik og dels på de massive nedskæringer, vi har været vidne til.”