Det er slut med at lokke kunderne med kunstigt lave priser på Airbnbs portal, skriver Politiken fredag.
I en samlet aktion har EU-Kommissionen og forbrugermyndighederne i de enkelte lande presset Airbnb til at ændre deres skiltning af priser, så den fulde pris bliver præsenteret for kunderne fra begyndelsen, når de slår op på en mulighed for overnatning.
Hidtil er forbrugere, der leder efter muligheder for overnatning på Airbnbs portal, blevet præsenteret for en kunstig lav pris, når de kiggede på startsiden.
Når de klikkede sig videre i bestillingsprocessen, steg prisen nemlig, fordi der efterfølgende blev pålagt forskellige former for gebyrer. Der kunne for eksempel være tale om administrationsgebyr, rengøringsgebyr, servicegebyr og skatter.
- Det er naturligvis positivt, at Airbnb retter deres markedsføring ind efter reglerne, siger jurist Susanne Bager fra Forbrugerombudsmandens kontor, der har været en del af aktionen, til Politiken.
- Forbrugerne skal på forhånd vide, hvad de som minimum kommer til at betale for en overnatning. Og hvis de ikke kan slippe for for eksempel rengøringsgebyr, servicegebyr eller skatter, skal de beløb oplyses fra begyndelsen, siger hun til Politiken.
Det kan være vanskeligt at sammenligne priser, hvis den fulde pris ikke fremgår fra begyndelsen, påpeger juristen.
- Hvis du tidligere skulle vælge mellem flere forskellige muligheder for overnatning, så skulle du langt ind i bestillingsprocessen for at kunne sammenligne priserne. Det er besværligt og kunne få nogen til at lade være med at sammenligne priser eller måske kun sammenligne nogle få priser. Det bør blive nemmere fremover, siger Susanne Bager til Politiken.