I går var sidste chance for at købe en bil på afgiftsgunstige vilkår. Nyhedsbureauet Newspaq er gennem kilder i Skat kommet i besiddelse af det lovforslag til ændringer af registreringsafgifterne, som skatteminister Thor Möger Pedersen (SF) fremlægger i dag.
"Loven har virkning for køretøjer, der anmeldes til registrering i Køretøjsregisteret den 28. februar 2012 eller senere," lyder det i forslagets §2.
Der er en ganske særlig grund til, at det skal gå stærkt med at få lukket hullet. Newspaq kunne i går afsløre, at der alene i sidste uge blev leaset næsten samme antal biler, som det bliver på en normal måned. Det var travlt ved slutseddelbordet, og det har skatteministeren også påtalt i sit lovforslag.
"For at undgå yderligere udnyttelse af denne lempelige praksis, er det nødvendigt, at at loven får virkning allerede fra lovforslagets fremsættelse," skriver Thor Möger Pedersen.
Staten vil fra i år få 0,9 milliarder kroner ind til en slunken statskasse, som der skal bruges ekstra på den kollektive trafik. Det sker, fordi lovforslaget først træder i kraft med godt ti måneder tilbage af året. På et helt år giver loven 1,1 milliarder kroner.
Skatteministeriet vurderer, at leasingloven umiddelbart giver 1,7 milliarder kroner i afgifter. Men når danskerne har vænnet sig til at, der ikke længere er en genvej til billige biler gennemn leasingfinten, ryger statens gevinst ned på 1,1 milliarder kroner om året.
For vi vil gå efter færre hestekræfter og mindre benplads, når prisen for de fire hjul med motor stryger i vejret.
"Den højere registreringsafgift pr. bil forventes at føre til, at der sælges både færre og mindre biler. Dette skønnes på kort sigt at reducere provenuet primært i form af tabt registreringsafgift," vurderer Skatteministeriet.
Der er også regnet på, hvor meget en lesingbil i gennemsnit vil stige i pris. 20.000 kroner skal der trækkes ekstra på Dankortet, og det mener ministeriet vil betyde, at færre vil lease og i det hele lease mindre vogne.
Selvom lovforslaget først fremlægges klokken 13:00 i dag, er det i princippet allerede trådt i kraft. Så der er ingen grund til at spurte ned til bilforhandleren med rabatblik øjnene; det (leasing)løb er kørt. Tværtimod vil det betyde, at du får et ekstra girokort smidt i nakken, når loven bliver endelig vedtaget.