Hvis du hører til en af de mænd, der oppe i alderen endelig har fået fingrene i den motorcykel, du har drømt om hele livet, så pas på.
Når varmen rammer Danmark, og motorcyklerne triller ud på de danske veje, er det nemlig oftest mænd i alderen 30 til 50 år, der bliver dræbt på de store maskiner, viser tal fra Rådet for Sikker Trafik.
- Yngre mænd er stærkere og har større styrke til at håndtere motorcyklen, hvis de kommer ud i en farlig situation. En ældre krop har langt sværere ved disse ting og kommer også mere alvorligt til skade, når de forulykker, fortæller Søren Troels Berg, der er specialkonsulent i Rådet for Sikker Trafik.
Han fortæller, at risikoen for at dø i en ulykke, er større, hvis man er oppe i årene. Hvis en 18 til 24-årig pådrager sig alvorlige kvæstelser, vil en 30 til 50-årig i samme situation blive dødeligt kvæstet.
- Vi ser da også yngre mænd forulykke, men det er ikke dem, der er den markante del af de tilskadekomne motorcyklister, fortæller Søren Troels Berg og understreger, at mænd i langt højere grad end kvinder kommer til skade på de to-hjulede.
Så snart sæsonen begynder, havner motorcyklister i ulykker på de danske veje. Mange glemmer nemlig, ifølge Berg, at den rutine, de havde opbygget i efteråret, forsvinder over vinteren. De glemmer kort sagt at forventningerne kan overstige evnerne.
Der er især én ting, det er nemt at glemme, når asfalten kalder.
- Man må aldrig undervurdere, hvor meget værre en skade bliver, hvis man kører for stærkt, slår Søren Troels Berg fast.
I 2011 blev 178 danskere alvorligt kvæstet på motorcykler, og 23 personer omkom.
Gode råd til motorcyklisterne:
- Sæt farten ned. Overhold fartgrænsen.
- Vær ekstremt opmærksom på medtrafikanterne. Det kan være, de overser dig.
- Genopfrisk dine køreevner - både på kursus, men også efter en lang vinter. Tro ikke, du kan det hele fra første solstråle.