Det store flertal af ældre er begejstrede for robotstøvsugere og intelligente pilleæsker, som holder styr på, om de ældre har taget deres medicin eller ej.
Tre ud af fire danskere mellem 60 og 69 år erklærer i en undersøgelse, som Norstat har gennemført for Dansk Erhverv, at de vil sige ja tak til at benytte velfærdsteknologier som vasketoiletter og robotstøvsugere, hvis de får brug for hjælp som ældre.
De nye tal viser klokkeklart, at fremtidens ældre ikke er teknologiforskrækkede, siger velfærdspolitisk chef i Dansk Erhverv Rasmus Larsen Lindblom.
- Lige nu er der en heftig debat om velfærdsteknologi er godt eller skidt. Den bliver hurtig et spørgsmål om for eller imod omsorg eller varme hænder. Det er en hel forkert modsætning, siger han.
Tag nej-hatten af
Tirsdag præsenterede regeringen sin nye digitaliseringsreform, der skal sætte skub i udbredelsen af digitale velfærdsteknologier. Blandt andet vil regeringen gerne udbrede brugen af skærmbesøg, telemedicin og online-genoptræning.
Ifølge innovationsminister Sophie Løhde (V) skal flere ældre tænde for computerskærmen og kommunikere med sygeplejersker og sosu'er via skærm i stedet for, at de dukker op i hjemmet.
- De ældre er ikke bange for at få skærmbesøg og gå til online-genoptræning. Faktisk er de helt parate til at kaste sig over de nye velfærdsteknologiske løsninger, hvis de bare kan være sikre på, at sosuen og sygeplejersken kommer, når der virkelig er behov, siger Rasmus Lars Lindblom.
Han henviser til, at 82 procent af ældre i Norstat-undersøgelsen erklærer, at de ville benytte velfærdsteknologi, hvis det betød, at de hver uge kunne få en ekstra times hjælp fra en hjemmeplejer til andre ting.
Robotsæler uvelkomne
Men der er en grænse for de ældres tilbedelse af velfærdsteknologien, viser undersøgelsen.
Kun hver syvende ældre erklærer, at de vil sige ja til et tilbud om sociale robotter. Det kan være en robotsæl eller robothund, der skal være selskab for den ældre hjemme i sofaen.
Til sammenligning vil ni ud af ti ældre sige ja til sporingsteknologi, hvor man for eksempel kan finde demente personer via en chip i tøjet.
I Dansk Erhverv pointerer den velfærdspolitiske chef, at velfærdsteknologien naturligvis skal bruges på de rigtige præmisser inden for pleje og omsorg.
- Så der er ingen grund til at tage nej-hatten på og særligt ikke, når regeringen med sammenhængsreformen nu vil udbrede gode lokale ideer, fastslår han.
Flere fordele end ulemper
Han oplever, at blandt andre FOA og Ældresagen sætter automatpiloten til, når de kritiserer regeringens digitaliseringsudspil. Og det beklager han.
- Men i stedet for at kunne se ulemper, bør vi kunne samles om at se fordele, siger han.
Tryghed vigtigere end teknologi
Formand for Social- og sundhedssektoren i FOA Torben Hollmann afviser, at sosuernes fagforening per automatik siger nej til digitale fremskridt.
- Men når det gælder velfærdsteknologi, vil vi hellere være konservative end dumdristige. Det kan blive hurtigt blive de ressourcestærkes fest, hvor man glemmer at invitere dem, der ikke er så velfungerende, siger han.
Allerede i dag har vi stor ulighed i sundhed og store forskelle mellem stærke og svage ældre, og det kan ifølge FOA nemt blive forstærket af de forkerte beslutninger om velfærdsteknologi.
- Vores bekymring er blandt andet, at der er en enorm mangel på arbejdskraft indenfor sosu-området, og så kan man tage en vovet beslutning med et quickfix, der hedder skærmbesøg i stedet for besøg af sosuen. Det er farligt, for der vil altid være behov for menneskelig kontakt, og ikke alle kan klare sig med et opkald over skærm, fastslår han.
Torben Hollmann pointerer, at nye teknologier ofte er en god ide både for borgere og FOA's medlemmer. Men han advarer om, at den menneskelige kontakt skæres yderligere ned.
Tryghed vigtigere end teknologi
Også vicedirektør i Ældresagen, Michael Teit Nielsen, pointerer, at Ældresagen sagtens kan se fordelene ved de nye teknologier.
- Vi har en stor og fin ja-hat på, når det gælder teknologi, men vi har en endnu større ja-hat på, når det gælder tryghed og menneskelige relationer. Det er smaddergodt med velfærdsteknologi, men vi vil gerne ødelægge festen en lille smule ved at holde fast i, at det er helt centralt for velfærden, at der er menneskelig kontakt og tillid til sundhedsvæsenet, siger han.
Velfærdsteknologi kan ifølge Michael Teit Nielsen aldrig blive andet end et supplement i ældreplejen.
- Vi skal passe på, at teknologi ikke erstatter personalet, og vi kan være bange for at det bliver en spareøvelse for politikerne, siger han.