Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.
"Det siger selv, at den udvikling er dybt problematisk for Lolland, og jeg tror desværre, at du kan finde de samme mønstre i andre dele af landet," forklarer borgmester Holger Schou Rasmussen. "Det er dårligt nyt for Lolland, men det er også dårligt nyt for Danmark. Alle er enige om, at vi skal styrke vores produktions- og eksportvirksomheder i hele landet, men virksomhederne er afhængige af kvalificeret arbejdskraft. Hvis den kun er til stede i de større byer, så frygter jeg, at de flytter eller lukker. Det vil kun gøre Danmark fattigere."
AE-rådet har sammenlignet Lolland befolkning i 1990 med Lollands befolkning i 2013. Målet har været at afdække, hvad til- og fraflytningen betyder for kommunens befolkningssammensætning, når udviklingen kortlægges i et langtidsperspektiv.
Resultaterne er meget klare: De personer, der boede på Lolland i 1990, klarer sig faktisk udmærket i 2013. I arbejdsstyrken er 69 % f.eks. i beskæftigelse i 2013, og ser man isoleret på dem, der er flyttet til Region Hovedstaden, så er tallet 75 %.
Værre står det til med dem, der rent faktisk bor på Lolland i 2013. Her er kun 61 % i beskæftigelse. Den gruppe, der klarer sig bedst, er dem, der også boede på Lolland i 1990. Her er beskæftigelsen 67 %, mens tilflytterne generelt klarer sig dårligere. Ser man alene på tilflytterne fra Region Hovedstaden, er det f.eks. under halvdelen, der er i beskæftigelse.
En forskel på 8 procentpoint lyder måske ikke af meget, men rent faktisk er den kolossal. På landsplan ville det svare til, at ALLE modtagere af dagpenge, kontanthjælp, revalidering og ressourceforløb i stedet var i ordinært arbejde.
"Undersøgelsen dokumenterer, hvad der er sket, men den forklarer ikke hvorfor," siger Holger Schou Rasmussen. "Men jeg er ikke i tvivl om, at forklaringen er en kombination af centralisering og udviklingen på boligmarkedet. Når arbejdspladser og uddannelsesinstitutioner samles, får det folk til at flokkes om de store byer. Det skævvrider boligmarkedet, og så er det ikke overraskende, at folk på overførselsindkomst kigger efter en billigere bolig på f.eks. Lolland."
"Det er ikke bare noget, der er sket af sig selv. Det er resultatet af den politik, der er ført nationalt."
Undersøgelsen kunne give indtryk af, at alting går den forkerte vej på Lolland, men sådan er det faktisk ikke. De lokale virksomheder er generelt velkonsoliderede, også inden for det vigtige fødevareerhverv, og langt hovedparten af de børn og unge, der vokser op på Lolland, får uddannelse og job. Det som adskiller Lolland er den store tilflytning af socialt udsatte.
"Alle er velkomne på Lolland, men hvis vi skal løfte det sociale ansvar for en stor del af Danmarks sociale udfordringer, så skal vi også have ressourcerne til det. Det har vi ikke i dag," slår Holger Schou Rasmussen fast.
På landsplan er kommunernes udgifter til specialskoler og voksne med særlige behov faldet fra 2012-2015, mens de er steget på Lolland. Når det gælder udgifter til børn og unge med særlige behov og udgifter til arbejdsmarkedsområdet, så er de steget langt mere i Lolland Kommune end i kommunerne som helhed.
Alligevel falder kommunens indtægter næsten dobbelt så hurtigt som indbyggertallet, og den udvikling er svær at forklare.
"Vi kan se, at vi skal løse en stadigt større del af Danmarks sociale problemer, og at vi år for år får dårligere muligheder for at gøre det. Hvis den udvikling fortsætter, så giver det simpelthen ikke mening at tale om vækst og udvikling i hele Danmark."
Lolland Kommune er i tæt dialog med Social- og Indenrigsministeriet for at finde en løsning på kommunens økonomiske udfordringer.
Fakta
AE-undersøgelsen Lolland afgiver de succesfulde og tager imod de udsatte er vedhæftet. Dokumentet er en sammenfatning fire delundersøgelser. Ønsker man dem fremsendt, kan der sendes en mail til kommunikation@lolland.dk
Kommunernes sociale udgifter 2012-2015. Oversigten er baseret på kommunernes regnskabstal
Udgift pr. antal i aldersgruppen
Stigning i %
Funktion
2012
2013
2014
2015
2012-2015
Kommunale specialskoler (3.22.08) pr. 6-16 årig
Hele landet
7.945
7.787
7.810
7.603
-4
Lolland
10.169
12.828
13.976
11.666
15
Tilbud til børn og unge med særlige behov (5.28) pr. 0-17 årig
Hele landet
10.795
11.150
11.439
11.861
10
Lolland
20.834
21.979
24.775
26.413
27
Tilbud til voksne med særlige behov (5.38) pr. 18-64 årig
Hele landet
5.236
5.121
5.110
5.091
-3
Lolland
8.721
9.766
10.262
10.865
25
Arbejdsmarkedsområdet pr. 18-64-årig (5.46-5.68)
Hele landet
21.561
21.867
21.436
21.714
1
Lolland
33.780
34.626
34.393
35.417
5
Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.