El-løbehjul kan være en hurtig og nem måde at komme frem i trafikken på - men det kan også også være farligt.
Senest blev en 10-årig dreng hårdt kvæstet i en ulykke på el-løbehjul tirsdag eftermiddag i Horsens. Selvom man ifølge loven skal være 15 år for at køre på el-løbehjul alene i trafikken, kørte tre mindreårige på ét løbehjul og blev påkørt af en bil.
Torsdag eftermiddag oplyste Sydøstjyllands Politi til TV2 ØSTJYLLAND, at drengen er svært tilskadekommet, og at der ikke er yderligere oplysninger i sagen.
Ulykker på el-løbehjul er ikke sjældne. De små hjul og dét, at man står op, gør det svært at holde balancen. Kigger man på statistikken tyder det på, at mange danskere allerede har gjort sig smertefulde erfaringer med det motoriserede køretøj.
Odense Universitetshospital har netop offentliggjort en undersøgelse, der viser at mere end 50 personer var på skadestuen i de første fem måneder af 2021 efter ulykker med el-løbehjul. Det betyder, ifølge hospitalet, at el-løbehjul er 7 til 8 gange farligere end at køre på cykel.
- Der skal relativt lidt til, før man falder. Selv et meget lille hul i vejen, en kantsten, eller hvis bare man kommer en lille smule ud af balance, så ligger man på jorden. Og det sker altså for ret mange mennesker, siger chefkonsulent i Rådet for Sikker Trafik Pernille Ehlers til TV2 ØSTJYLLAND.
Har svært ved at overskue farten
Ifølge Rådet for Sikker Trafik understreger det store antal ulykker vigtigheden af, at børn ikke færdes ulovligt på el-løbehjul.
- Børn har meget svært ved at overskue den fart, de kommer kørende med. De er slet ikke i stand til at kunne læse trafikken på den måde, så de kan forudse, hvad der skal ske, siger Pernille Ehlers.
- Børn og el-løbehjul hører bare slet ikke sammen efter min mening. Og som forældre skal man være meget opmærksomme på, at ens børn ikke kører på dem, for det kan lynhurtigt blive rigtig farligt i trafikken.
Også ifølge Sydøstjyllands Politi ligger en stor del af ansvaret hos forældrene.
- Man skal tage sit ansvar på sig og være det bevidst. Selv voksne mennesker har svært ved at gebærde sig på el-løbehjul indimellem, siger vicepolitiinspektør ved Sydøstjyllands Politi Jesper Ingelund til TV2 ØSTJYLLAND.
- For eksempel når man skal give tegn i forbindelse med et sving på el-løbehjul, er det ret svært at holde balancen samtidig med. Og så er det svært for de øvrige trafikanter at gætte, hvor man vil hen.
I ulykken med den 10-årige dreng i Horsens kom drengene kørende på Pilegade i østlig retning og direkte ud på Chr. M. Østergaards Vej, hvor en 73-årig kvindelig bilist fra Horsens ikke havde chance for at undvige og ramte drengene, skriver Horsens Folkeblad.
Det var en dreng på 11 år, der førte el-løbehjulet, og det er altså kun den ene af de tre drenge, der er svært tilskadekommet.
Politiet kan ikke sigte og give en bøde til børn under 15 år, der kører på el-løbehjul alene i trafikken. Derfor findes der ikke tal på, hvor ofte politiet er i kontakt med mindreårige på el-løbehjul.
- Men vi standser og kontrollerer en del el-løbehjul, og hvis alderen er for lav, så tager vi en snak med forældrene, så vi kan få bragt det til ophør, siger vicepolitiinspektør Jesper Ingelund.
De mange ulykker på el-løbehjul har ført til, at transportminister, Benny Engelbrecht (S), har besluttet at indføre krav om, at alle, der kører på motoriseret løbehjul, skal bruge hjelm. Det gælder også motoriserede skateboards og selvbalancerede køretøjer.
- Rigtig mange falder og slår hovedet på el-løbehjul – også ganske alvorligt. Så en hjelm vil være et rigtig godt tiltag, fordi det kan forhindre mange af de her ret alvorlige skader, siger Pernille Ehlers fra Rådet for Sikker Trafik.
Hjelmkravet træder i kraft den 1. januar 2022, og det vil altid være den enkelte brugers ansvar at sørge for at bruge hjelm og altså ikke et eventuelt udlejningsselskab.