”Du risikerer at få lukket for strømmen.”
Sådan lyder budskabet i både en svindelmail og svindel-sms, som i øjeblikket rammer mange danskeres indbakker. Tilsyneladende er der tale om en betalingspåmindelse fra Danmarks største energiselsab Andel Energi, der har ca. 1 mio. elkunder.
Beskeden er forklædt som en ”betalingspåmindelse,” hvor modtageren bliver bedt om at betale et tilgodehavende for at undgå eventuelle strømafbrydelser.
To beløb, der lige nu går igen i den aktuelle svindelbølge er 128 kr. og 322 kr., der skal betales enten omgående eller inden fem dage. Andel Energi understreger i en pressemeddelelse, at de såkaldte phishingmails/sms'er er falske, og at man som berørt kunde skal ignorere og slette indholdet.
Eksempel på falsk sms:
- Det er vigtigt at understrege, at Andel Energi aldrig lukker for strømmen bare på grund af en for sent betalt regning. I de tilfælde, hvor det i sidste ende kan blive nødvendigt at lukke for strømmen, vil der altid have været et langt forløb med både inkasso og dialog forud for en så drastisk handling. Hvis man får en mail eller sms, hvor Andel Energi tilsyneladende truer med at slukke for strømmen, skal man altid være meget påpasselig, siger kommerciel direktør i Andel Energi, Josefine Walter.
Det sker oftere og oftere, at svindlere forsøger at franarre elkunder følsomme oplysninger og misbruger Andel Energi eller andre selskabers navn og logo i enten mail eller sms.
- Hvis man som kunde er det mindste i tvivl om ægtheden i mail eller sms, anbefaler Andel Energi altid, at man som logger ind på sin profil enten på andelenergi.dk eller via Andel Energi appen. Her kan man finde sine ægte regninger og ved selvsyn tjekke, at alt er, som det skal være, siger Joefine Walter.
De såkaldte Phishingangreb bliver mere og mere almindelige og kommer ofter i bølger af større eller mindre styrke og omfang. Formålet med at udnytte ordentlige og troværdige selskabers navn og logo er at give ofrene en falsk tryghed. Afsenderne bliver dygtigere til at efterligne Andel Energis rigtige kommunikation, skrifttype og layout.