Af Jakob Sorgenfri Kjærjask@avisen.dk
Albummet Happy Nation gjorde Ace of Base verdensberømt i begyndelsen af 1990'erne, og den opsparede popularitet investerer poporkesteret nu i dansk velgørenhed.
Det svenske poporkester har indgået et samarbejde med engodsag.dk om at sprede konceptets glade budskab til resten af verden. Ace of Bases fire svenske medlemmer kan fremover kalde sig internationale ambassadører for engodsag.dk, og de arbejder allerede på at lave en international velgørenheds-single til ære for konceptet.
»Vi elsker idéen med at gøre velgørende arbejde til en naturlig del af din hverdag. Folk køber mere og mere online, og Engodsag.dk gør det muligt at støtte noget meningsfyldt samtidig med, at man køber noget til sig selv. Den idé vil Ace of Base gerne være med til at udbrede,« siger Ulf Ekberg fra Ace of Base i en pressemeddelelse.
Dansk idé oversættes
Engodsag.dk har i tre år gjort det gratis for folk at hjælpe et godt formål, når de handler i over 300 danske netbutikker. Donationerne betales af butikkerne, og forbrugeren vælger selv den organisation, som skal have glæde af pengene.
Projektet har fået vokseværk, og en godsag.dk spreder sig i efteråret til USA og seks europæiske lande. Tyske og britiske webshoppere vil eksempevis kunne donere penge til velgørenhed via einegutesachen.de og agoodcause.co.uk.
»Ace of Base står for livsglad musik, og det stemmer super godt overens med vores budskab. Nu er de i gang med at relancere sig selv, og så kan vi følges ad ud i den store verden«, siger medstifter Mads Ellegaard til avisen.dk.
Vil finde kendis-kolleger
Ace of Base solgte i 1990'erne over 35 millioner ambums, men siden har der været stille omkring bandet. Mads Ellegaard frygter dog ikke, at bandet er udbrændt og derfor vil sende skæve signaler.
»Det kan godt være, at de ikke kommer til at fremvise de samme imponerende salgstal. Men uanset hvad har bandet så megen positiv energi, at det vil smitte af på os«, siger Mads Ellegaard fra engodsag.dk.
Ace of Base arbejder i øjeblikket på sit syvende album, og i går fik omkring 30.000 koncertgæster på Skanderborg Festivalen en forsmag.
Udover at producere en single til engodsag.dk vil Ace of Base finde musikkollegaer, der vil bakke op om den danske idé i udlandet. Indtil videre kan svenskerne idéudvikle med de danske ambassadører for projektet, der blandt andre tæller Tina Dickow og Nik&Jay.