Efter flere års problemer med stort frafald forsøger Aarhus tekniske Skole nu med utraditionelle midler at holde fast på eleverne.
Skolen har ansat en såkaldt elevcoach, hvis eneste opgave er at have fokus på unge, der er på vej ud i problemer, som kan true skolegangen.
»Vi har valgt at gribe tingene lidt anderledes an og tilknytte en elevcoach, som er ansat til at cirkulere på skolens gange.
På den måde håber vi at kunne tage problemerne i opløbet,« siger Ib Kronborg, der er uddannelseschef på Aarhus tekniske Skole.
Der er omkring 225 elever på Aarhus tekniske Skoles mekanik-, transport- og logistik-linje.
Hver fjerde dropper ud
Sidste år droppede hver fjerde ud af studiet inden for det første halve år, og det er ifølge Ib Kronborg en alt for stor andel.
»Vi har et meget stort frafald, og det er noget skidt. Skolen mister penge hver gang en elev dropper ud, og for samfundet som sådan er det jo heller ikke så heldigt.
Men den største taber bliver jo eleven selv, og da en del af eleverne er forholdsvis ressourcesvage, er problemet ekstra stort,« siger Ib Kronborg, der underbygger sine bekymringer med statistiske fakta.
Når en elev dropper ud af mekanik-, transport- og logistik-forløbet, bliver sagen nemlig registreret som enten afbrud med eller uden perspektiv.
Afbrud med perspektiv er de tilfælde, hvor en elev stopper på uddannelsen for i stedet at starte på en anden uddannelse, mens afbrud uden perspektiv betyder, at eleven ryger ud af uddannelsessystemet. Langt hovedparten af de frafaldne elever tilhører den sidste gruppe.
»Groft sagt kan man sige, at vores tilbud er sidste chance for nogle af disse unge for at få sig en uddannelse. Derfor er det vigtigt, at de holder fast,« siger Ib Kronborg, der håber, at skolens elevcoach kan ændre statistikken.