Århus Havn kom i går et skridt nærmere drømmen om en direkte skibsrute fra Århus til det amerikanske kontinent.
En 23 ton tung røntgenscanner gik i gang med at scanne udvalgte containere med endestation i USA for mistænkeligt indhold som bomber, sprængstoffer eller radioaktive stoffer. Det skete som led i et seks måneder langt pilotprojekt, der skal blåstemple Århus Havn som terrorsikker.
»Det åbner for direkte skibsruter mellem Århus og USA og dermed hurtigere og billigere transport for danske virksomheder,« fortæller Claus Christensen, operationsafviklingschef ved Århus Havn.
Undgår omvej
Indtil nu er al gods, som har forladt Århus Havn med kurs mod USA, blevet tjekket i Hamborg, fordi amerikanerne efter 11. september kræver at kende indholdet af alle containere, der kommer til landet. Men hvis de amerikanske myndigheder er tilfredse efter de seks måneders prøvetid, kan Århus Havn fremover lave den clearing selv.
Hvad scanneren koster at drive, eller hvor mange penge, som blåstemplingen af Århus Havn kan indbringe, holder de involverede tæt til kroppen.
»Men hvis kunderne synes, at det er attraktivt at hoppe ud af køen i Hamborg og tjekke varerne ind direkte i Århus, ja, så kan det blive en god forretning for os,« siger Claus Christensen. De næste seks måneder står scanneren i et ingenmandsland på Østhavnen midt mellem de to store operatører på området, Cargo Service og Mærsks APM Terminals.
Ekspertise fra Kina
Her tjekker et scanneroperatørhold på syv toldere dagligt de containere, som et kontrolhold forinden har valgt ud som særligt mistænksomme.
»Vi kigger efter en lang række ting som afsender, modtager og godsets art. Og tjekker selvfølgelig om containerne indeholder det, der står på papirene,« siger Hardy Vinter, afdelingsleder hos Skat.
Hvis scanningen viser noget usædvanligt, bliver containeren lukket op og tømt af Skats kontrolhold, som har lånt segl og plomber af de amerikanske myndigheder.
»Så når godset er kontrolleret her, skal det ikke tjekkes igen, hvilket sparer tid og sikrer, at godset kommer lettere ind i USA,« siger Hardy Vinter.
Scanneren er købt i Kina og med i handlen fulgte en udstationeret, kinesisk tekniker og et oplæringskursus til scanneroperatørerne.