Mens de fleste mennesker kan have svært ved at forholde sig til begrebet globalisering, har studerende og undervisere på Århus Købmandsskole en ret konkret fornemmelse af, hvad det handler om.
Når dette undervisningsår begynder i morgen, vil der nemlig blive talt alt fra russisk over polsk til islandsk og rumænsk i klasselokalerne i Viby. I år opretter skolen fem internationale hold på de toårige uddannelser, der udklækker multimediedesignere, datamatikere og markedsføringsøkonomer.
»Vi oplever en meget stor interesse for vores uddannelser i en lang række lande, og vi har studerende fra en del af de østeuropæiske lande, Island, Tyskland og Sydafrika. Men interessen er specielt stor i de baltiske lande,« fortæller Kim Ramus, international uddannelsesleder på Århus Købmandsskole.
Til glæde for alle
Formålet med de internationale hold er, at både skolen, eleverne og samfundet skal have glæde af initiativet.
»Vi vil meget gerne have et internationalt miljø på skolen, og vores studerende bliver bedre rustet til at klare sig ude i verden, når de er færdige, hvis de har førstehåndskendskab til andre sprog og kulturer,« siger Kim Ramus, der mener, at det danske samfund kan blive den største vinder.
»Vi står i en situation, hvor der skriges på arbejdskraft, og vi har altså formået at hente kvalificerede folk til landet,« siger Kim Ramus.
Der er flere grunde til, at de unge søger mod Århus:
»Der er mange, der finder os via nettet, men personlige kontakter betyder også meget. Endelig har vi et netværk med konsulenter rundt om i Europa, som gør reklame for os. Vi havde eksempelvis en hel bus unge polakker heroppe for et par uger siden,« siger Kim Ramus.
I CIRIUS, som er en styrelse under Undervisningsministeriet, der blandt andet har til formål at fremme uddannelsernes internationalisering, roser direktør Torben Klein Århus Købmandsskole.
»Vi vil meget gerne have udenlandske studerende til Danmark, og det er godt at se, at nogle institutioner er bevidste om at få det ført ud i livet,« siger Torben Klein, der mener, at de korte videregående uddannelser er et dansk særkende.
»Man ser ikke ret mange toårige uddannelser på dette faglige niveau andre steder i verden, og det gør Danmark unik. Får vi det budskab rent ud, ligger der utrolig mange muligheder og venter,« siger Torben Klein.