900 ton stål fuldender Ringbanen

Syv år efter første spadestik står Ny Ellebjerg Station endelig færdig – Banedanmark forventer fire gange så mange passagerer som for 10 år siden

Af Morten Terp - mote@avisen.dk

900 tons stål, 3.500 m2 granitfliser, 1.200 m2 brosten og 3.000 m2 spuns.
Det lyder som et uddrag af Ungdomshusets ønskeseddel, men det er, hvad der skulle til for at bygge Ny Ellebjerg Station i Valby.
Det enorme beton- og stålbyggeri åbnes officielt på lørdag, og dermed er den sidste bid af Ringbanen færdig. S-togslinie F krydser nu alle fingrene - s-togslinierne, som udgår fra centrum af København.

Trecifret millionbeløb

Det har kostet godt 150 millioner kroner at bygge stationen, der nu vil gøre det nemmere for togpassagerne at undgå Røret – den stærkt trafikerede strækning fra Østerport til Hovedbanegården – hvis man vil rejse på tværs af byen.
Og det betyder samtidig en markant øgning af passagertallet.

Ny Ellebjerg Station er endestation for Ringbanen, der strækker sig 11,5 kilometer til Hellerup, og det forventes, at antallet af daglige rejser vil stige fra 21.000 i 1997 til 92.000 i 2013.
Halvdelen af væksten snuppes fra busserne, mens resten kommer fra biler, taxaer, cykler og gående.

Verdens røvhul

Den mægtige station i beton og stål minder om noget, der kunne ligge ved Amager Strandpark. Langt fra tidligere tiders røde murstensbyggerier med stationsuret i midten, som vi kender det fra Morten Korch og Krøniken.
Eller som en midaldrende mand sagde til sin kone, da han passerede Ny Ellebjerg Station i går:
»Jeg har fandeme aldrig i mit liv set noget så grimt. Det er jo verdens røvhul.«

Mens Ny Ellebjerg Station nu står færdig, ligger andre store projekter endnu på tegnebordet. Trafikaftalen fra 2006 betyder, at Kystbanen på 48 kilometer og Køge Bugt Banen på 32 kilometer fra i år skal have fornyet sporene.
215 millioner kroner er budgettet for Kystbanen, mens Køge Bugt Banen kommer til at koste godt 244 millioner kroner. Årsagen til fornyelsen skal findes i nedslidte spor fra slutningen af 1960 erne.
De kan simpelthen ikke holde meget længere uden at hastigheden på banerne sættes permanent ned, og ifølge administrerende direktør for Banedanmark, Jesper Hansen, er det i sidste øjeblik, at sporarbejdet sættes i gang.

De massive klager over dårlig information er formentlig sivet ind også hos Banedanmark, der nu vil sætte ekstra penge af til bedre oplysning af pendlere, borgere og naboer til de store projekter.

 

 

 

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.