Microsoft estimerer, at fredagens it-nedbrud ramte 8,5 millioner enheder, der har Windows som styresystem.
Det skriver David Weston, som er vicedirektør for styresystem-sikkerhed hos Microsoft, i et blogindlæg på Microsofts hjemmeside.
David Weston skriver også, at Microsoft arbejder tæt sammen med softwarefirmaet Crowdstrike.
Fredag forårsagede en fejl i en opdatering af et antivirusprogram, som Crowdstrike står bag, problemer over hele verden.
Microsoft understreger, at fejlen ikke kommer fra dem.
Ifølge direktøren har Crowdstrike anbefalet en fremgangsmåde, og Microsofts kunder har modtaget instruktioner til, hvordan man gør.
Microsoft har også sendt flere hundrede ingeniører og eksperter ud for at samarbejde med deres kunder om at løse problemerne, lyder det.
De 8,5 millioner enheder, som blev ramt, er ifølge Microsoft under en procent af alle Windows-maskiner.
Fredagens nedbrud skabte blandt andet problemer i flere lufthavne i udlandet, ligesom hospitaler, banker og butikker blev ramt.
Ifølge nyhedsbureauet Reuters har Crowdstrike 29.000 kunder i hele verden.
Det er blandt andet selskaber som Google, Amazon og Intel.
I blogindlægget understreger David Weston, at selv om opdateringer nogle gange kan forårsage forstyrrelser, er det sjældent, at der er hændelser i størrelsesordenen, som man så fredag.
- Det er også en påmindelse om, hvor vigtigt det er for alle os i tech-økosystemet at prioritere at arbejde med sikker udrulning og katastrofeudbedring ved at bruge de mekanismer, der eksisterer, lyder det.
Han skriver også, at Microsoft sætter pris på samarbejdet med resten af tech-sektoren i forbindelse med nedbruddet.
/ritzau/