"Jeg hører til gruppen gammel, født 1931, og det, jeg vil fortælle om, føltes både uværdigt og ydmygende."
Sådan skriver 85-årige Anna Lauritsen fra Rudersdal Kommune i et læserbrev i Kristeligt Dagblad.
Hun fortæller, at hun i Borgerservice blev afvist med ordene "Nej, det må vi ikke bruge tid på", da hun havde brug for hjælp til indberetning af håndværkerfradrag.
Kommunens Borgerservice henviste den gangbesværede borger til Skat. Og her kom hjælpen i form af en kuvert med 20 skemaer. Der skal nemlig udfyldes et skema for hver håndværker-regning, der kan trækkes fra.
Anna Lauritsen undrer sig over den kontante afvisning.
Hun har fået fritagelse fra Digital Post, men den fritagelse indbfatter altså ikke personlig hjælp.
Kommunen: Komplekst område
Borgerservicechef i Rudersdal Kommune, Charlotte Lemche-Romvig, skriver i et svar på Anna Lauritsens læserbrev, at hun "kan kun beklage, hvis Anna Lauritsen har haft en oplevelse af, at hun er blevet behandlet uværdigt og ydmygende".
"Det er et komplekst område, og vi skal følge Skats retningslinjer, som betyder, at vi kan vejlede og vise, hvordan systemet virker og indberetningen foregår. Skat har en strategi og ramme, de skal arbejde indenfor, og Skat henstiller derfor til, at vi følger retningslinjerne, ligesom det påtales, hvis vi fx hjælper udover, hvad retningslinjerne umiddelbart giver mulighed for."
Charlotte Lemche-Romvig forklarer desuden, at det er en politisk beslutning, at dele af Skats opgaver håndteres i Borgerservice-centrene. Den opgave indbefatter således ikke personlig hjælp til en gangbesværet 85-årig pensionist, som er fritaget for Digital Post.
"Det er imidlertid sådan, at selv om en borger er fritaget for digital post, så må vi ikke indtaste oplysninger i forbindelse med håndværkerfradrag", skriver Charlotte Lemche-Romvig i sit svar til Anna Lauritsen.
Anna Lauritsen havde året før fået hjælp til indtastningen, skriver hun i sit læserbrev.
Avisen.dk har været i kontakt med Anna Lauritsen, der dog ikke ønsker at uddybe.