Der er stor bevågenhed om elektrificeringen af den danske bilpark, og helt nye tal viser, at der de sidste fem måneder i træk er solgt flere elbiler end fossildrevne. Tallene bevidner, at det danske marked domineres af elbilerne, og det påvirker også strategien blandt producenterne.
- Vi kan for alvor snakke om demokratiseringen af elbilen, fortæller direktør for Skoda, Thomas Bruun Nielsen.
- Udviklingen vil fortsætte, og vi er nået til et tipping point for elbilssalget - og det kommer til at fortsætte. Der er flere faktorer, der spiller ind, som bedre opladningsmuligheder, længere rækkevidde, større udvalg og så kommer vi ikke uden om priserne, som nok er den mest udslagsgivende faktor, siger Thomas Bruun Nielsen.
Mens Tesla har gjort sig bemærket med voldsomme prissving, har et brand som Skoda gået i en markant anden retning. I starten af 2021 havde Skoda ingen elbiler på hylden - i 2025 forventer Skodas danske direktør Thomas Bruun Nielsen, at omtrent 70% af deres salg vil være elektriske modeller. Det skyldes et brud med traditioner og en målrettet strategi, der har gjort Danmark til et nøglemarked for Skoda i Europa.
Og nu taler direktøren for alvor om demokratiseringen af elbilen. Både de nye salgstal og de markante prisfald understøtter påstanden.
Elroq
Avisen.dk, som er en del af biljuryen, der stemmer om Årets Bil herhjemme, prøvede foleden Skodas nyeste elbil, Elroq. Den er velkørende, har en rækkevidde på 560 km. og med en yderst spiselig pris på ca. 250.000 kroner, når den rammer markedet snart.
Disse dyder gav den en direkte plads i finalefeltet. (Den endelige vinder bliver fundet sidst i november.)
En anden Skoda, Enyaq, blev kåret som Årets Brugtbil i år.
- Vi kan tydeligt mærke, at der er et Skoda før og efter, at vi introducerede vores første elbil i 2021, fortæller direktør Thomas Bruun Nielsen. Foto: PR
Lige nu er der ifølge Thomas Bruun Nielsen over 7.000 danskere, der har skrevet sig op til at blive kontaktet omkring den nye Elroq.
- Vi kan tydeligt mærke, at der er et Skoda før og efter, at vi introducerede vores første elbil i 2021. Vi oplever, at kunderne ringer og spørger efter en Enyaq eller en Elroq, før de siger Skoda. Det er en ny situation for os, men det er også en udvikling, som vi imødekommer. Vi mener, at det er vigtigt at have stærke brands i brandet - og det kan være med til at differentiere os på markedet. Og jeg tror fortsat, at folk ved, hvad Skoda står for - også selvom de tænker Enyaq eller Elroq først, mener Thomas Bruun Nielsen.