Omkring 300 værkstedsarbejdere i Århus og 200 i København nedlagde i går og i dag arbejdet.
Det sker i en ulovlig strejke, der højst sandsynligt kommer til at tage hele dagen. Hos DSB forventer man dog at kunne sende togene afsted som normalt.
- Medmindre der opstår meget akutte ting, har det ingen indflydelse påtogdriften. Vand, diesel og tømning af toiletterne kan stationsbetjentene klare, fortæller jornalist i DSB Kommunikation Niels-Martin Methmann.
På værkstederrne får togene et eftertjek ved hvert 70.000 kilomter og fikset bremseklodser og olie. Hvor længe togene kan klare sig uden er ikke til at sige, men hvis et enkelt togsæt bliver defekt, vil DSB køre videre med de resterende, så der er de vanlige afgange. Passagerer kan derfor komme ud for at skulle rykke sammen i kupéerne.
Ulovlig arbejdsnedlæggelse
Hos Metal Århus forklarer næstformand Flemming Rasmussen, at strejken skyldes for lav løn.
- Folk føler sig ikke honoreret i tilstrækkelig grad. Vi har et utroligt stort lønefterslæb. Folk på autoværksteder ude i byen får 20 kroner mere i timen mange steder - og nogle steder endnu mere. Genrelt er vi 10 kroner efter almindelige metalarbejdere, siger han.
Da strejken er ulovlig, kan Flemming Rasmussen ikke styre den. Derfor ved han ikke, hvornår den slutter, men i morgen mødes fagforeningen med DSB s ledelse på et fremrykket møde med løn-spørgsmålet øverst på dagsordenen.