Når Dansk Folkepartis trafikordfører, Kim Christiansen, opfordrer fagforeningen 3F til at blokere de virksomheder, som "svindler" med brugen af udenlandske chauffører, så bunder hans forslag ifølge 3F i uvidenhed.
Christiansens udmelding er kommet, efter at en ny rapport fra netop 3F har slået fast, at det danske transporterhverv trues af billigere udenlandske chauffører, som kører på danske landevej.
- Vi ville gerne blokere de pågældende virksomheder, men det ville være direkte ulovligt. Vi kan ikke blokere en udenlandsk virksomhed, som har medarbejdere på udenlandske overenskomster, siger Jan Villadsen, formand for 3F's transportgruppe.
- Det må være ren uvidenhed fra deres side. Det virker helt grotesk, siger han.
Han afviser ligeledes, at man kan blokere de danske virksomheder, som gør brug af de billigere udenlandske transportfirmaer.
- For at kunne blokere de virksomheder, skal vi have en hovedkonflikt, og den kan vi ikke have mod de udenlandske virksomheder, siger Villadsen.
- Der skal være regler, som politiet kan sørge for bliver overholdt. Vi kan som fagforening ikke gå ind og tjekke papirer i de enkelt lastbiler. Det er kun politiet, som kan gøre det, siger han.
Derfor mener han, at problemet med de udenlandske chauffører er noget, som politikerne må løse.
- I forbindelse med rapporten kommer vi med vores nødråb. Der er ingen grund til, at man som politiker optræder dumnaivt og har regler, som resten af EU eller griske vognmænd fra udlandet kan udnytte, siger Villadsen.
Rapporten konkluderer, at den danske vognmandsbranche har mistet to tredjedele af sin eksportkørsel over de seneste seks år. Ifølge rapporten er det især Danmarks tolkning af EU's såkaldte cabotage-regler, der truer branchen.
/ritzau/