En enkelt økologisk mælk i indkøbskurven – og så hjem med god samvittighed.
Sådan har mange danskere det. Men der er også en gruppe forbrugere, der går ekstremt meget op i ansvar over for miljø og dyr. Værdierne overfører de på stort set alt, hvad de køber af mad.
Også selvom det koster lidt mere.
Ifølge en ny rapport fra analysevirksomheden Wilke udgør gruppen 200.000 af de indkøbsansvarlige i Danmark. Bag rapporten står konsulent Sine Åkerman.
»Gruppen har en bevidst forbrugeradfærd, og den vil have stor indflydelse på det fremtidige marked i Danmark, fordi den vil vokse.
Den økologiske efterspørgsel forsvinder ikke, men er en livsstil. Og det bliver producenterne nødt til at forholde sig mere og mere til,« siger hun.
Uden tilsætningsstoffer
Undersøgelsen, hvor 6.000 danskere er blevet interviewet, viser også, at de ansvarlige forbrugere primært bor i hovedstadsområdet, og at de gerne betaler ekstra for økologiske varer.
Og det er både højt- og lavtuddannede. En af dem er 52-årige Mogens Nielsen fra Vallensbæk, som er revisor. Han køber alle sine varer på gårde eller i SuperBest, som har meget økologisk.
»I lokale butikker føler jeg, at har mere kendskab til produkterne og en større viden om, hvordan dyrene har haft det. Og så er det også uden tilsætningsstoffer,« forklarer han.
Mogens Nielsen læser aldrig reklamer, for det er ikke prisen, der tæller. Men derimod kvaliteten og historien bag varerne.
Tvivl om undersøgelse
I konsulent- og videnshuset Retail Institute Scandinavia, der huser eksperter i detailhandel, er Bjarke Svendsen lidt skeptisk over for undersøgelsen.
»Det lyder umiddelbart af meget, at 200.000 danskere konsekvent handler ud fra etiske og økologiske principper. Og spørgsmålet er, om de også gør det sidst på måneden, når der er lavvande i kassen. Bevidst forbruger er en titel, man gerne vil smykke sig med,« siger han.
Han er dog ikke i tvivl om, at forbrugergruppen er i kraftig vækst. Tal fra Det Økologiske Råd viser, at omsætningen af danske økologiske dagligvarer er steget fra to milliarder kroner i 2003 til 3,4 milliarder kroner i år.