183 millioner seere fordelt på 36 lande så med, da Eurovison Song Contest blev afviklet i Holland tidligere i maj.
Det oplyser ESC på sangkonkurrencens hjemmeside.
Den såkaldte share, der udregnes i procent af det antal seere, som så tv på det tidspunkt den aften, steg med fire procentpoint i forhold til forhold til den forrige Eurovision i 2019.
Det er tilsyneladende også lykkedes at få flere unge til at følge med. I aldersgruppen 15-24 år registrerede man en fremgang på syv procentpoint.
Flere og flere følger nu også med via de sociale medier, og cirka 50 millioner fulgte sangkonkurrencen via den officielle YouTube-kanal.
Det var det italienske bidrag “Zitti E Buoni”, der med halvdansk deltagelse i form af Victoria De Angelis vandt årets Eurovision. Danmark var repræsenteret af “Fyr og Flamme” med sangen “Øve os på hinanden”, men formåede ikke at kvalificere til finalen.
De 183 millioner seere er ganske vist en anelse højere end i 2019, men det samlede seertal er dykket noget siden 2016, hvor 204 millioner seere overværede Eurovision.
- Eurovision 2020: 183 millioner
- Eurovision 2019: 182 millioner
- Eurovision 2018: 186 millioner
- Eurovision 2017: 182 millioner
- Eurovision 2016: 204 millioner
- Eurovision 2015: 197 millioner
- Eurovision 2014: 195 millioner
- Eurovision 2013: 170 millioner
Kilde: Eurovisionworld.com