1.102 elever hos DEKRA: "Vi har ikke lært det, der var formålet med kurset"

Af de elever, der har taget efteruddannelse hos firmaet DEKRA i 2017, svarer 1.102 personer, at de ikke har lært det, der var formålet med kurset.
Jan Johansen (S) vil bede Undervisningsminister Merete Riisager om at rette op på problemet.
Jan Johansen (S) vil bede Undervisningsminister Merete Riisager om at rette op på problemet. Foto: Steen Brogaard

Artiklen er rettet 7/3 2018. Avisen.dk har tidligere offentliggjort denne artikel med overskriften ”Efteruddannelse var spild af tid for 1.590 kursister”. Avisen.dk har ikke haft belæg for denne konklusion, da ingen DEKRA-kursister har udtalt, at efteruddannelseskurserne var spild af tid. De har udtalt, at de ikke har lært det, der var formålet med kurset. Antallet er rettet fra 1.590 til 1.102, idet kun kursister, som har svaret 0-3 på en skala fra 0-10 fra meget uenig til meget enig medregnes i stedet for kursister, som har svaret 0-4 på skalaen. Avisen.dk beklager fejlen.

- Det meste af tiden gik med at sidde og se dødssyge youtube-videoer.

Det fortæller Mikkel Friis, som netop har været igennem et femdages chaufførkursus hos DEKRA, som udbyder forskellige kurser inden for transportområdet.

Og Mikkel Friis er langt fra den eneste, der ikke har lært det han skulle på DEKRAs kurser.

Det viser en opgørelse over tilfredshedsmålinger fra DEKRA's kursister, som Avisen.dk har gennemført.

1.102 af de ledige og ufaglærte, som i 2017 har været på kursus hos DEKRA, angiver på Undervisningsministeriets portal viskvalitet.dk, at de ikke har lært det, der var formålet med kurset. Det svarer til 3,8 procent af alle de kursister, der har evalueret DEKRA i 2017.

Men det er ikke kun DEKRA, der har problemer med kvaliteten. På trods af de mange utilfredse kursister, ligger DEKRA faktisk over gennemsnittet for alle AMU-kurser på spørgsmålet, om kursisterne har lært det, der var formålet med kurserne.

Sådan har vi lavet opgørelsen

Kursisterne hos DEKRA er blevet bedt om at svare på udsagnet: "Jeg har lært det, der var formålet med kurset"

De kan svare fra 0 til 10, hvor 0 er meget uenig og 10 er meget enig.

Vi har lagt alle dem sammen, som har svaret 0,1,2 eller 3 på spørgsmålet for de syv forskellige DEKRA-undervisningscentre.

I 2017 svarede 1.102 mellem 0 og 3 til det spørgsmål. Det svarer til 3,8 procent af de 28.412 kursister, der har evalueret et DEKRA-kursus i 2017.

Kilde: viskvalitet.dk

UDVID

I en anonym evaluering af et fire-ugers DEKRA-kursus, som Avisen.dk er i besiddelse af, kalder en deltager kurset for "kolosalt spild af tid", fordi det faglige niveau var for lavt:

- Der har stort set ikke været noget egentlig undervisning. Da vi fik undervisning i emnet 'højresvingsulykker', bestod det udelukkende af youtube videoer. Hvorfor i alverden gik vi ikke ud i gården og lavede nogle øvelser, som konkretiserer problematikken? Det er under AL kritik, at et så vigtigt emne bliver taget så overfladisk, står der i evalueringen.

En katastrofe

Socialdemokratiets ordfører for voksen- og efteruddannelse folketingsmedlem Jan Johansen er chokeret over tallene og eksemplerne.

- Det er en katastrofe, de japper jo bare folk igennem, siger han.

For Jan Johansen gør det ingen forskel, om det er 1.590 eller 1.102 kursister, der ikke har lært det de skulle.

- Jeg mener stadig, at det er alt for mange. Det er en uddannelse, som de skal bruge, og som staten betaler for. DEKRA må finde ud af, hvorfor der er så mange, der ikke får lært det de skal, siger han.

Jan Johansen vil stille spørgsmål om sagen til Undervisningsminister Merete Riisager (LA).

Det kan vi godt være bekendt

Hos DEKRA er direktør Peter Laursen godt tilfreds med kursisternes bedømmelse. Han skriver i en mail til Avisen.dk:

- Samtlige DEKRAs skoler ligger bedre end gennemsnittet. Det kan vi godt være bekendt, synes vi.

Til kritikken af undervisningen skriver han:

- Det er ikke utænkeligt at der er vist youtube-klip eller lignende som led i undervisningen, ligesom der anvendes en række andre pædagogiske og didaktiske virkemidler i vores undervisning.

Peter Laursen genkender ikke beskrivelsen af det fire-ugers kursus i den anonyme evaluering:

- På det kursus er der både teori og praktisk undervisning i, hvordan man svinger til højre, så man undgår ulykker. I den praktiske undervisning i bilerne starter kursisten altid med at indstille spejlene og ved kørsel på veje øves højresving adskillige gang. Sikkerhed på vejene, for medtrafikanter, fodgængere og cyklister er noget, vi tager særdeles seriøst i vores undervisning, skriver han.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.