Eldrevne cykler fylder mere og mere på de danske veje og cykelstier. Sidste år blev 114.200 elcykler importeret ind over den danske grænse.
Det viser importtal fra Danmarks Statistik.
For ti år siden var tallet 15.900. Det er dermed en syvdobling på ti år, viser tallene.
Tallet er dog skrumpet en smule i forhold til året forinden, der var et rekordår.
- Men det er også en vare, der er steget markant i popularitet på få år, hvis man måler på importen, siger Pia Nielsen, der er afdelingsleder i Danmarks Statistik, i en pressemeddelelse.
Værdien af importen af elcykler sidste år var på lidt under 800 millioner kroner.
Størstedelen af elcykler i Danmark kommer fra udlandet - særligt fra Bulgarien, Tyskland og Taiwan.
Der blev dog produceret 6500 elcykler i Danmark sidste år. Til sammenligning blev der produceret 2400 cykler uden el på fabrikker i Danmark.
I og med at der kommer flere elcykler på cykelstierne, sker der også flere ulykker med det eldrevne køretøj.
Sidste år registrerede politiet, at 166 personer kom til skade i forbindelse med et uheld med en elcykel - heraf 11 dræbte. Ti år forinden var der 18 tilskadekomne, skriver Danmarks Statistik.
Chefkonsulent ved Danmarks Statistik Jørn Korsbø Petersen noterer, at det samlede antal tilskadekomne ved cykeluheld er steget de seneste ti år.
- Denne stigning skyldes flere tilskadekomne ved uheld med elcykler. I 2013 udgjorde tilskadekomne på elcykler 2 procent af de tilskadekomne ved alle cykeluheld, mens de i 2023 udgjorde 20 procent, siger han i meddelelsen.
Mens flere elcykler triller ind over den danske grænse, er antallet af almindelige cykler faldet.
I 2013 blev der importeret 482.300 almindelige cykler til Danmark. Sidste år lød tallet på 270.600 cykler.
/ritzau/