I tusindvis af danskere føler sig så presset af langsom og nogle gange ulovlig sagsbehandling i deres kommuner, at op mod 10.000 nu har samlet sig i selvhjælpsgrupper på Facebook. Det afslører en gennemgang, Ekstra Bladet har lavet.
- Vi har jo fået et enevælde af akademikere, der måske tjener lige så meget på en måned, som borgerne, de skal hjælpe, tjener på et år.
- De har simpelt hen svært ved at forstå, hvor store konsekvenser det har for almindelige mennesker, når kassen hele tiden smækkes i. Eller der konsekvent siges nej til alt, forklarer Peder Bæk, der står bag en af de mange grupper på nettet.
Hos Danske Handicaporganisationer håber man, at både de ansvarlige i kommunerne og i Folketinget vil tage danskernes nødråb mere alvorligt:
- Politikerne bliver nødt til at komme på banen og vise, at de tager problemet alvorligt.
- Det nytter ikke noget, de kun kommer til åbningen af kulturhuse og andet, som vi ikke kan se har nogen gavn for os, siger Thorkild Olesen, der er næstformand i Danske Handicaporganisationer - og fortsætter:
- Det er jo ikke et spørgsmål om, at systemet skal give os ret, men det skal behandle borgerne ordentligt. Det oplever vi ikke i dag.
Også hos Danske Patienter, en paraplyorganisation af danske patientforeninger, har de bemærket problemet.
- Vi kan godt mærke, at det spidser til i kommunerne, og patienterne er mere pressede end tidligere. Jeg synes, det er et stigende problem, sige Lars Engberg, formand for Danske Patienter.
Han forklarer, at et andet stort problem er, at patienterne udskrives tidligere fra hospitalerne og er mere syge, når de kommer hjem til kommunerne.
Men kommunerne har sparet i stedet for at opruste med økonomisk støtte og kvalificeret personale. Han ser gruppernes opståen som en konsekvens af, at borgerne er desperate.
- Den opståen, der er af de her grupper, viser der er en voksende gruppe, som kommer i klemme i systemet.
I kommunernes organisation, KL, går man dog ikke i panik over de folkelige protester:
'Det, at der oprettes nogle facebook-grupper, siger ikke i sig selv noget om kvaliteten af kommunernes sagsbehandling. Men borgere er naturligvis i deres gode ret til at oprettede de her facebook-grupper, så længe de ikke hænger navngivne sagsbehandlere eller andre medarbejdere i kommunen ud offentligt.'
'Men hvis man er utilfreds med en konkret afgørelse eller med den behandling, man har fået, vil jeg opfordre til, at man først og fremmest bruger sine kræfter på at tage dialogen direkte med sin kommune. Eller at man udnytter de klagemuligheder, man har via Ankestyrelsen,' skriver kontorchef i KL, Tina Wahl, en kommentar til Ekstra Bladet.
Newspaq