Er du nervøs eller dårligt forberedt inden en jobsamtale, vil dine bevægelser og kropsholdning temmelig sikkert afsløre dig.
For mange mennesker føles en jobsamtale som en eksamen eller endnu værre som et forhør. Men sådan behøver det ikke at gå.
TV2 Finans og Vikarbureauet Randstad har i fællesskab lavet en liste med 10 tips, der kan hjælpe dig til, at din jobsamtale bliver en behagelig og givende oplevelse.
De 10 tips er som følger:
1.Husk, at jobsamtalen i princippet starter i det øjeblik, du står i receptionen.
2. Søg altid øjenkontakt.
3. Lidt smalltalk inden selve jobsamtalen skader ikke.
4. Gå efter en "naturlig tone" i samtalen.
5. Forstil dig, at du taler med en ven. På den måde kan samtalen blive mere afslappet.
6. Forbered svar på spørgsmål. Både dem du regner med, men også dem du ikke regner med.
7. Gør dig tanker om, hvad dine stærke og svage sider er.
8. Øv dig gerne på samtalen med en ven forinden.
9. Research på virksomhedens dresscode, værdigrundlag med videre.
10. Spørg altid ind til næste skridt i processen.
Ved siden af de 10 punkter følge en række anbefalinger til, hvad man aldrig må gøre. Her hedder det blandt andet, at man aldrig må tilsvine hverken sig selv eller tidligere arbejdsgivere til.
Videre bør man være opmærksom på sin egen kropsholdning og især hvor man har sine hænder under samtalen. Kropsholdning sender nemlig et signal om nervøsitet, hvilket skaber en fornemmelse af, at du er dårligt forberedt.
Endelig kan selv den bedste jobsamtale blive slået i stykker, hvis man stiller urealistisk høje lønkrav.
Kilde: Søndagsavisen og Randstad/ TV2 Finans