Arbejdere landet over ser rødt i dag. Og det er ikke kun på grund af de mange blafrende faner.
Der er nemlig slået grimme skår i forholdet mellem ledelse og medarbejdere på flere danske arbejdspladser under den økonomiske krise.
En ny måling, Gallup har lavet for LO, har taget temperaturen på trivslen hos de danske lønmodtagere.
På spørgsmålet om, hvad der skal til for at skabe bedre trivsel på arbejdspladserne, svarer knap seks ud af 10 “mere tillid mellem ledelse og medarbejdere."
Tilliden er gået fløjten under krisen, siger professor og arbejdsmarkedsforsker Flemming Ibsen.
“Det er typisk, at ledelsen i dag selv træffer beslutninger hen over hovedet på medarbejderne. Under højkonjunkturen var der plads til at lytte. Men under en krise er ledelsen tvunget til at køre deres eget ræs og mange medarbejdere drømmer sig derfor tilbage til den tid, hvor der var plads til dialog."
Lizette Risgaard, næstformand i LO, peger på, at ordentligt samarbejde og tillid er altafgørende - især i krisetider.
"Hvis der er tillid mellem parterne, er der langt større chance for et godt samarbejde i dagligdagen - også når det går knap så godt på virksomheden," siger hun.
Vi lukker, hvis du ikke går ned i løn
En af de grupper, der har været hårdt ramt af nedturen, er slagteriarbejderne. Deres formand er ikke overrasket over, at lønmodtagerne udpeger tillid som det vigtigste for, at de har det godt.
“Vi har i den grad mærket tillidskrisen i hverdagen. Hos Danish Crown har ledelsen jo truet med, at hvis medarbejderne ikke makker ret, så kommer man til at fyre. Det skaber stor usikkerhed, når chefen melder ud i pressen, at går de ikke ned i løn, så lukker vi,” siger formand for NNF Ole Wehlast.
De ansatte i finanssektoren er en anden gruppe, der har mistet mange kolleger, og så sent som i går meldte Sydbank ud, at man skiller sig af med 200 medarbejdere frem mod 2016.
Kent Petersen, formand for Finansforbundet, sammenligner oplevelsen hos de ansatte med den følelse en skilsmisse kan fremkalde.
“Den tillid, der skal være mellem en ledelse og medarbejdere, er den samme som den, der bør være i et ægteskab: Man skal kunne stole på, at man vil hinanden det godt. Når den tillid brydes, har det kæmpe betydning for den enkeltes trivsel,” siger han.
Færre medarbejdere, milliarder i overskud
Kent Petersen henviser til en undersøgelse blandt Danske Bank-ansatte, der viste, at 57 procent er bange for at miste deres job og 19 procent har helbredstruende stress.
Tillidsbarometeret dykker for alvor, når medarbejderne ikke længere kan stole på, at ledelsen loyalt er optaget af at passe på både medarbejdere og virksomhed, siger han.
“Når en ledelse melder ud, at der på sigt skal være færre medarbejdere, og man så alligevel kan mønstre et overskud på 30 milliarder kroner, så mister man tilliden, mistrives og føler sig som et ligegyldigt tal i et regneark,” siger Kent Petersen, der henviser til Nordeas overskud sidste år.
I Dansk Arbejdsgiverforening kan man ikke genkende billedet af en tillidskløft eller af ledelser, der typisk træffer beslutninger hen over hovedet på medarbejderne. Det er udokumenterede påstande, mener direktør Pernille Knudsen. I en mail til Avisen.dk skriver hun:
"Internationale undersøgelser viser, at danskerne er dem, der er mest tilfredse med deres arbejde. Det gælder faktisk 94 procent af danskerne. Og ifølge en anden undersøgelse mener 83 procent af de beskæftigede, at deres mening bliver taget alvorligt af ledelsen."