I vinter skulle flyselskabet Ryanair have fat i stewardesser, som ville bemande kommende ruter til og fra København. Nu kan det så afsløres, hvilke vilkår kommende ansatte blev budt. Vilkårene fremgår af en kontrakt, Avisen.dk har fået adgang til.
Ryanair bruger ofte vikarfirmaet Crewlink, når der skal skaffes stewardesser. Det gjorde sig også gældende, da der i februar skulle skaffes kabinepersonale til København.
Avisen.dk har fået en kopi af den kontrakt, som Crewlink ville have kabinepersonale med såkaldt base i København til at arbejde under i Ryanairs fly.
Kommende ansatte i Crewlink med base i København skulle ifølge kontrakten blandt andet:
- arbejde for en løn på 125 kroner i timen.
- acceptere ingen løn under sygdom.
- være parat til at arbejde på alle tider af døgnet.
- have madpakke med.
- betale 225 kroner hver måned for leje af uniform.
- være klar til at blive forflyttet til en af Ryanairs andre lufthavne i Europa.
De nærmere detaljer kan læses i faktaboksen.
'Social dumping, så det gør noget'
Ifølge oplysninger fra velinformerede kilder kan kabinepersonale hos Ryanair sandsynligvis ende med at få løn for højst 900 såkaldte blockhours - det vil sige betalte arbejdstimer - på et år. Block-tid er den tid, hvor flyet er i luften.
Med en timeløn på 125 kroner giver det en månedsløn, der ligger på omkring 9.000 til 10.000 kroner.
Kontrakten vækker harme i fagbevægelsen. Blandt andet i Flyvebranchens Personale Union (FPU), der som medlemmer har piloter og stewardesser i Danmark. FPU prøver for tiden ihærdigt at få Ryanair til at tegne en overenskomst i Danmark.
Næstformanden for FPU, Anders Mark Jensen, siger til Avisen.dk:
- Hvis Crewlink lader folk arbejde for Ryanair under de i kontrakten beskrevne forhold, så har vi virkelig fået social dumping i Københavns Lufthavn, så det gør noget.
- Det er noget af det værste, jeg nogensinde har set i denne her branche.
Advokat for Ryanair: Ligegyldigt
Kontrakten fra Crewlink er kommet frem i forbindelse med den sag, der for tiden kører i Arbejdsretten mellem LO-fagbevægelsen og Ryanair.
Ifølge dokumenter i sagen mener Ryanairs danske advokatfirma, Lund Elmer Sandager, at kontrakten med Crewlink er ligegyldig. Blandt andet fordi der ifølge firmaet slet ikke er nogen Crewlink-ansatte, der arbejder for Ryanair med base i København.
Ifølge Avisen.dk's oplysninger fik 12 ansatte i Crewlink i vinter tilbudt at arbejde i København under de forhold, som kontrakten beskriver. Men ingen af dem var interesseret i det.
På den baggrund valgte Ryanair angiveligt at få egne ansatte i København, som sandsynligvis er ansat under bedre vilkår, end hvis de havde været i Crewlink.
Cirka 30 Ryanair-folk i København
Ryanair meddeler Avisen.dk, at man ikke har noget at tilføje til det, som det danske advokatfirma har beskrevet i papirerne til Arbejdsretten.
Da Ryanairs personaledirektør, Eddie Wilson, var i København i onsdags, sagde han til Avisen.dk:
- Den største del af vores ansatte med udgangspunkt i København er nordiske - altså danskere, svenskere og nordmænd. Der er i alt cirka 10 piloter og 20 stewardesser.
Avisen.dk har fået adgang til en kontrakt, der er blevet fremlagt i forbindelse med en sag i Arbejdsretten mellem LO-fagbevægelsen og Ryanair.
Kontrakten er fra vikarfirmaet Crewlink, der har Ryanair som storkunde. Kontrakten er dateret 11. februar 2015.
Det fremgår af kontrakten, at den ansatte skal arbejde med udgangspunkt i Københavns Lufthavn
Den nyansatte:
har en prøveperiode på 12 måneder.
får base (altså skal bo i) København.
skal til hver en tid være indstillet på at blive forflyttet til en af Ryanairs andre lufthavne i Europa.
får en løn på 17 euro (svarer til 125 kroner) pr. såkaldt ’block hour’. Det vil kort fortalt sige tiden i flyet fra klodsen (the block) fjernes fra flyvets forhjul - tiden oppe i luften – og til flyet igen er på jorden og en bremseklods er sat ved forhjulet.
skal selv betale og sørge for mad og drikke i arbejdstiden.
får ingen løn under sygdom.
får en bonus på 10 procent af, hvad vedkommende sælger ombord.
har ingen formel arbejdstid, og Crewlink ”kan kræve, at du arbejder på et hvilket som helst tidspunkt og på de dage, som selskabet ønsker det fra tid til anden, hvilket kan inkludere lørdage, søndage og helligdage.”
skal være parat til at arbejde på skiftende tidspunkter og ekstra lang tid, når Crewlink kræver det.
skal selv betale for at få krævede ID-kort.
skal de første 12 måneder selv betale 30 euro (225 kroner) hver måned for leje af uniform.
må ikke udtale sig til pressen uden tilladelse og vil blive fyret og sagsøgt, hvis det alligevel sker.
kan på et hvilket som helst tidspunkt blive sendt på ubetalt orlov, indtil kontrakten er afsluttet.
bliver fyret, hvis vedkommende deltager i nogen som helst former for arbejdskonflikter eller strejker.