Vidste du det? Her kan du få hjælp til at komme i job igen
Tusindvis af lønmodtagere aner ikke, at de har krav på hjælp fra deres pensionsordning, hvis de bliver syge, skriver Politiken tirsdag. Som følge af et unikt samarbejde mellem PensionDanmark og myndigheder har et par tusind nu fået hjælp, og omkring 90 procent af dem er i arbejde igen.
Foto: Scanpix

Normalt må registre ikke køres sammen, men for halvandet år siden fik PensionDanmark tilladelse af Datatilsynet til, at Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (Star) kører Sygedagpengeregistret sammen med PensionDanmarks medlemsregister, skriver Politiken.

I praksis får sygemeldte medlemmer af PensionDanmark med mere end fire ugers sygdom et brev fra Star med en opfordring til at kontakte PensionDanmarks team af sygeplejersker.

"Hele ideen er en tidlig og hurtig indsats. Det har meget stor betydning for at fastholde folk på arbejdsmarkedet", siger Torben Möger Pedersen, administrerende direktør i PensionDanmark, der blandt andet har 3F'ere som medlemmer.

PensionDanmark havde i forvejen et samarbejde med Sundhedsministeriet om samkøring af deres medlemsregister og Landspatientsregistret, så der kunne identificeres medlemmer med såkaldt kritisk sygdom-diagnose.

"Der har vi konstateret en del, som vi ikke var klar over. At de havde forsikring hos og havde krav på 100.000 kroner på grund af kritisk sygdom-diagnosen. Det inspirerede os til at tage kontakt med Star, så vi kunne identificere medlemmer, som har været syge i fire uger eller mere. De har behov for et tilbud om hurtig diagnose fulgt op af tværfaglig behandling", siger Torben Möger Pedersen til Politiken.

"Det kan være ondt i ryggen eller skulderen; så sørger vi for at få dem behandlet på et af de sundhedscentre, som vi driver sammen med Falck, eller får dem sendt til speciallæge", siger Torben Möger Pedersen til Politiken. Han er overbevist om, at den tidlige indsats virker:
"Der vil ofte gå tre til fem måneder, før en patient med dårlig ryg kommer til første forundersøgelse, og så skal der yderligere undersøgelser til. Det er alt for lang tid. Derfor har vi lavet et system, så medlemmet er udredt i løbet af tre uger".

Brancheorganisationen Forsikring & Pension (F&P) erkender, at der er masser af kunder, som ikke kender rettighederne og derfor kan gå glip af forsikringsydelser.

"Men det er svært at rådgive folk om deres rettigheder, når vi ikke ved, at de er syge. PensionDanmark har været pilot på projektet med Star, men nu er også Industriens Pension kommet med. Vi er som branche meget interesseret i at finde løsninger, så kunderne kan gøre brug af deres rettigheder", siger underdirektør Anne Seiersen, F&P til Politiken. Hun forudser, at der vil komme flere samarbejder med myndighederne.

"Det, som man ønsker at undgå, er, at vi pensions- og forsikringsselskaber får informationer om kunderne, som kunderne ikke ønsker, at vi skal have. Med denne løsning, hvor myndighederne kontakter borgerne, bliver det ønske imødekommet. Det, der er udfordringen, er, at det er op til kunden at kontakte os", siger hun til Politiken.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.