Væk med feriefedtet: Drik dig sund
Sidder tøjet lidt for stramt efter sommerferiens grillmad, kan en juicekur måske hjælpe. Se, hvad du skal vide, inden du går i gang.
En uge på juice kan gøre underværker forvægten og rense ud i kroppen.
En uge på juice kan gøre underværker forvægten og rense ud i kroppen. Foto: Colourbox.dk/free


Ferietid er hyggetid. Is, kold rosé og grillbøffer viser sig på vægten, og måske kan du godt mærke, at det er tid til en udrensning. Hvis du har mod på at undvære fast føde i nogle dage, er en juicekur en god mulighed for at give systemet en pause, og det kan have flere fordele - ud over at maven bliver lidt mindre.

- Den vigtigste ingrediens til at få succes med en kur er, at du forbereder dig mentalt på det, du skal i gang med, siger Martin Bonde Mogensen, der er medforfatter til bogen "Den Fedeste Juicekur".

Han anbefaler en 7-dages kur til at starte på. De første to dage kan abstinenser efter eksempelvis sukker og kaffe vise sig i form af hovedpine, træthed og svingende humør, men derefter begynder fordelene at vise sig - blandt andet flottere glød i huden, øget energi og mere overskud.

- Hvis man får det dårligt i starten, når man dropper kaffe og sukker, så er der jo noget, man er afhængig af, forklarer Martin Bonde Mogensen.

For at komme godt fra start skal du investere i en juicepresser. Det behøver ikke være en af de dyre modeller - dem til 1000 eller 1200 kroner gør jobbet fint. Brug så mange grøntsager som muligt, og spæd op med frugt for at få det til at smage godt. Over tid kan man tage mere og mere frugt fra, hvis man har lyst, for at gøre juicen endnu sundere.

Martin Bonde Mogensen forklarer, at mange af kroppens problemer udspringer af for meget syre i kroppen. Stress er en de helt store faktorer, der kan få syren til at boble, og ud over den er de værste syndere kaffe, alkohol, sukker, kød og gluten. Faktisk er danskvand også slem til at give syre i maven, modsat hvad mange tror.

En pause fra disse mad- og drikkevarer kan dæmpe syren i kroppen og have indvirkning på problemer som ledsmerter, uren hud, allergi, forstoppelse og migræne.

Der er også nogle ting, du skal være opmærksom på, når du kaster dig ud i en juicekur. Selvom grøntsager og frugt i flydende form lyder som sundhed på flaske, har kroppen også brug for protein, mener Lene Sølvkær Nielsen, der er klinisk diætist hos Østerbrodiætisterne.

- Hvis man ikke får protein, begynder man at tabe muskelmasse, og det er ikke sundt for kroppen, siger Lene Sølvkær Nielsen.

Hvis man vil prøve en juicekur er det - set med diætistens øjne - derfor vigtigt at indtage andet end frugt og grøntsager. Brug mælkeprodukter som base i dine smoothies, blend hele grøntsager og frugt for at få fibrene med, og tilføj eventuelt lidt proteinpulver.

- Det vil give dig større mæthedsfølelse, siger Lene Sølvkær Nielsen.

Husk dette, hvis du mister motivationen
  • Hvis du gør det samme, som du altid har gjort, får du også samme resultater, som du kigger på nu.
  • Når det bliver svært, begynder man at opfinde undskyldninger for at stoppe. Men husk den aftale, du lavede med dig selv.
  • Se på din krop som et akvarium med fisk. Hvis du fylder din krop med usunde ting, bliver vandet grumset, og fiskene dør. Du er i gang med at rense vandet, så fiskene overlever.

Kilde: Martin Bonde Mogensen

 

/ritzau/FOKUS

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.