Trods nye regler: SAS tøver med fri mobilsnak
Trods nye regler tøver SAS med fri mobil under flyveturen. Vi kan jo ikke lave stillekupéer, siger pressechef.
SAS tøver med fri mobilsnak under start og landing, fordi hensynet til passagernes sikkerhed og oplevelse under flyturen vejer tungt.
SAS tøver med fri mobilsnak under start og landing, fordi hensynet til passagernes sikkerhed og oplevelse under flyturen vejer tungt. Foto: Rune Trøftmoen/free


Passagerer hos SAS kan fortsat ikke sladre løs på mobilen fra afgangsgate til ankomstgate, selvom den europæiske flymyndighed har lempet reglerne for brug af elektronisk udstyr på flyrejser.

SAS tøver med fri mobilsnak under start og landing, fordi hensynet til passagernes sikkerhed og oplevelse under flyturen vejer tungt, lyder det fra selskabet. Vi kan jo ikke lave stillekupéer, siger pressechef i SAS Trine Kromann-Mikkelsen.

- Hvis vi tillader fuldt brug af mobilen, kunne man forestille sig et scenarie, hvor mange sad og talte i telefon og måske forstyrrede de andre.

- Det er også meget vigtigt, at vi har folks opmærksomhed, når vi gennemgår sikkerhedsprocedurerne. Man er nok ikke lige så opmærksom, hvis man sidder og taler i telefon, siger pressechefen.

Derfor vil SAS i første omgang undersøge, hvordan kunder og personale ser på muligheden for at bruge elektronisk udstyr under start og landing. Desuden vil selskabet undersøge i praksis, hvordan det forløber, hvis passagerne får lov at have mobilerne tændt.

Der er dog en lille lempelse på vej, som træder i kraft om en uges tid, siger Trine Kromann-Mikkelsen.

- I første omgang giver vi passagerne lov til at tænde telefonen helt, når hjulene er på jorden, hvor man i dag skal vente, til flyet er helt fremme ved gaten, siger hun.

- Når man kommer op i luften, har man længe gerne måttet tænde telefonen. Under start og landing skal den være på flyfunktion, og det skal den fortsat være. Men man kan sige, at når flyet først er i luften, så er der sjældent dækning alligevel, siger Trine Kromann-Mikkelsen.

Det har passagerne dog mulighed for at råde bod på, når de rejser med nogle af SAS' Boeing-fly. Her er der nemlig mulighed for at bruge wifi om bord. Den mulighed får flere af passagerne i de kommende år, hvor især SAS' fly på de lange distancer får installeret wifi.

De nuværende regler fra Det Europæiske Luftsikkerhedsagentur, Easa, medfører, at hvert selskab selv skal sørge for test, som skaber den fornødne sikkerhed, når passagerer får lov at bruge smartphones og tablets under hele flyturen.

Ifølge Easa kan de første europæiske luftfartsselskaber have implementeret de nye regelsæt inden for otte måneder eller deromkring.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.