RYANAIR: DISCOUNT I LUFTEN
Topchef for Ryanair: Modstanden i Danmark er guld værd
Ryanairs topchef mener, at fagforeninger, borgmester Frank Jensen og SAS sparer flyselskabet for enorme udgifter til marketing. Simon Spies har ikke levet forgæves.
Ryanairs topchef, Michael O'Leary, afslører, at han har en PR-strategi i stil med den, som rejsekongen Simon Spies havde.
Ryanairs topchef, Michael O'Leary, afslører, at han har en PR-strategi i stil med den, som rejsekongen Simon Spies havde. Arkivfoto: Simon Spies: Steen Jacobsen/Scanpix. Michael O'Leary: Tobias Schwarz/Scanpix.


Dårlig omtale er bedre end ingen omtale.

Det lader til at være filosofien hos Michael O'Leary, som er topchef hos det udskældte flyselskab, Ryanair.

Ifølge Michael O'Leary har det haft en kæmpe værdi, at Ryanair ved sin opstart i København har mødt en masse modstand fra fagforeninger, kommuner, Københavns borgmester Frank Jensen og SAS.

Da topchefen var i København tidligere i dag, spurgte Avisen.dk:

Hvordan føler du, at Ryanair er blevet modtaget i Danmark af myndigheder og konkurrenter?

- Helt ærligt så er jeg ligeglad med det. Vi har fået en fænomenal velkomst i Danmark på den måde, at den ene dansker efter den anden booker billetter hos os, siger Michael O'Leary og fortsætter:

- Vedrørende dit spørgsmål er det jo sådan, at hvis fagforeningerne er vrede på os, eller kommunerne siger noget åndssvagt, så giver det os bare en masse gratis omtale.

Provokationer betaler sig

I formiddags holdt Michael O'Leary et pressemøde i København. Om pressemødet siger han til Avisen.dk:

- Det, vi virkelig gør, er, at jeg kommer flyvende ind. Siger et eller andet om, at den danske model er åndssvag, og bla, bla, bla de danske fagforeninger er åndssvage. Det giver en masse gratis PR.

- Det sparer mig for en formue i udgifter til reklamer.

Michael O'Leary slår fast, at kriteriet for succes i et af EU's allerstørste flyselskaber er og bliver kunder i butikken. Positiv omtale kan han sagtens leve uden.

- I august havde vi i København omkring 55.000 passagerer, og vi havde en 'loadfactor' på over 90 procent (90 procent af sæderne solgt i fly er en meget høj belægningsprocent, red.). Så vi har fået præcis den velkomst, vi har ønsket, for kunderne booker ind hos os, siger Michael O'Leary.

Læs Avisen.dks dækning af Ryanair i Danmark her

Ekspert: Kan være klogt

Hård modstand og provokerende udtalelser kan sagtens være god måde at skaffe sig omtale på. Det har Frederik Preisler, som er direktør og partner i kommunikations-bureauet Mensch, tidligere sagt til Avisen.dk.

- Det kan meget vel være, at Ryanairs strategi er klog, siger Frederik Preisler og uddyber:

- Vi har jo tidligere set i rejsebranchen, hvordan rejsekongen Simon Spies med sine udtalelser og opførsel skabte stor opmærksomhed om selskabet Spies. Hans motto var angiveligt: Omtale er bedre end ingen omtale.

Men virker den fandenivoldske facon på danskerne?

- Ja, den stil fungerer sådan set overalt i den vestlige verden. Der er sådan lidt Klods Hans over det, og det kan mange godt lide.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.