Strejke er hundedyr for SAS
Det kan have kostet SAS op mod 100 millioner kroner, at kabineansatte har strejket i tre dage.
Det har kostet SAS op imod 100 mio. kr. at kabinepersonalet har strejket.
Det har kostet SAS op imod 100 mio. kr. at kabinepersonalet har strejket. Foto: Colourbox/free


De tre dages strejke blandt de kabineansatte i SAS med utallige aflyste fly koster SAS dyrt både økonomisk og på flyselskabets omdømme. Det siger aktieanalytiker i Sydbank Jacob Pedersen.

- SAS selv siger, at det kan have kostet op mod 100 millioner kroner. Det er hamrende dyrt i udgifter til at indlogere og beværte strandede passagerer og i mistede billetindtægter for flyselskaberne, når ansatte strejker.

- Ingen ved endnu, hvor mange passagerer der strandede i udlandet, siger Jacob Pedersen til Ritzau.

Også på omdømmet er SAS blevet vingeskudt.

- Over de seneste otte år har SAS opbygget et image som punktligt flyselskab uden strejker. Det image er blevet vingeskudt, og det er indlysende, at det er de tre dage, passagererne husker, siger Jacob Pedersen.

Spørgsmål: Kabinepersonalet har sagt, at de 147 kabineansatte, der flyttes fra SAS over i datterselskabet Cimber, kan fortsætte strejken. Hvad betyder det for SAS?

- Det vil være en fuldstændig uholdbar situation, hvis det sker. Det er meget skidt, at de signaler sendes ud.

- Det er et udtryk for en konfrontatorisk linje, og jeg vil blive meget overrasket, hvis det bliver til virkelighed, svarer Jacob Pedersen, der dog mere betragter det som en slags positionering forud for nye forhandlinger mellem kabinepersonalet og SAS-ledelsen.

- SAS skal jo forhandle igen, og det virker mere som et partsindlæg, når kabinepersonalet siger, at strejken kan fortsætte. Det vil være potentielt vældigt skadeligt for SAS, hvis det sker, siger Jacob Pedersen.

SAS købte flyselskabet Cimber som et led i sin seneste spareplan og skal skære 1,6 milliarder af omkostningerne frem mod 2017. Planen blev præsenteret i det seneste årsregnskab, hvor SAS kom ud med et underskud på 545 millioner kroner.

Prisen for Cimber var 20 millioner kroner, og datterselskabet skal stå for en del af SAS' regionale flyvninger fra 1. marts.

- Cimber er reelt en skal, der sikrer SAS rettighederne til at flyve, og hvor de kan flytte medarbejdere over på billigere overenskomster. Der vil også følge fly med over i Cimber, siger Jacob Pedersen.

Ifølge loven om virksomhedsoverdragelse skal de ansatte have samme løn og arbejdsvilkår de første to år efter overflytningen. Det er de arbejdsmæssige vilkår efter de to år, der bekymrer de kabineansatte.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.