SF til Joachim B.: Så læs dog på lektien
SF's Eigil Andersen svarer igen på kritikken fra Ny Alliance-politikeren. "Du har ikke sat dig ordenligt ind i sagerne."
SF'eren Eigil Andersen vil beskytte mod social dumping.
SF'eren Eigil Andersen vil beskytte mod social dumping. Foto: Polfoto


Sagen om den omdiskuterede vognmand Kim Johansen, der har ansat østchauffører til en lav løn, fik i går Joachim B. Olsen fra Ny Alliance til at lange ud efter fagbevægelsen og SF. "Hyklere," kaldte han dem i et interview med Avisen.dk.

Nu svarer SF igen med en bredside til Joachim B. Olsen.

"Du ved for lidt," tordner Eigil Andersen, erhvervsordfører for SF.

LÆS OGSÅ: Joachim B. til SF og fagbevægelsen: I er hyklere

Striden er opstået, fordi vognmanden har varslet, at han nu vil flytte alle sine aktiviteter til udlandet. Han har i årevis ligget i strid med fagbevægelsen på grund af den kreative brug af de billige østchauffører.

En voldgift og arbejdretten har slået fast, at truckerbossen ikke gør noget ulovligt, men SF vil forsøge at få ham stoppet med en lovændring.

LÆS OGSÅ: Omstridt vognmand: I ti år er jeg blevet svinet til

Joachim B. Olsen mener, at arbejdsmarkedets parter allerede har klaret sagen, og at politikerne ikke skal blande sig. Men SF er uenig

”Joachim B. Olsens generelle betragtninger om, at lønforhold aftales mellem fagforeningerne og arbejdsgiverne, er rigtige. Men de slår bare ikke til ved lastvognskørsel. Derfor vil jeg sige: Joachim B. Olsen har simpelthen ikke sat sig godt nok ind i emnet!” skriver Eigil Andersen til Avisen.dk.

Den kollektive overenskomst gælder

"Netop på lastvognsområdet er der en lovgivning om, at vognmænd, som har tilladelse fra de danske myndigheder til at transportere gods, skal betale deres chauffører efter de kollektive overenskomster," fortsætter han.

"Dette er en god regel efter SF’s mening, fordi den beskytter mod social dumping, så der ikke sker en underminering af danske chauffør-jobs og danske vognmands-firmaer, der gerne vil følge tariffen."

"Der er ikke er fastsat nogen timeløn eller arbejdstidsregler i selve loven, som Folketinget har vedtaget. Det ville være en stor fejl, hvis man havde gjort det på den måde. Loven henviser i stedet til kollektive overenskomster, der forhandles på ganske normal vis af arbejdsgivere og fagforening. Altså ikke i Folketinget," påpeger SF'eren.

Mindst 15.000 kroner billigere

Det har været fremme, at Kim Johansen betaler sine rumænske og bulgarske chauffører 8-9.000 kroner per måned før skat. En dansk chauffør skal have en månedsløn på 24.-27.000 kroner før skat.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.