Sådan vælger du de rigtige vinterdæk
Er de gamle vinterdæk stadig brugbare, eller skal du have nye? Se her, hvordan du tester de gamle dæk eller finder nogle nye.
FDM anbefaler, at man skifter til vinterdæk inden udgangen af oktober.
FDM anbefaler, at man skifter til vinterdæk inden udgangen af oktober. Arkivfoto: Iris


Ingen grund til stress, hvis du endnu ikke har skiftet bilens dæk til vinterdæk.

Det er dog en god idé at få det gjort i den kommende tid. Snart sætter efterårsvejret for alvor ind, og så kan de våde og glatte veje opstå fra dag til dag. FDM anbefaler, at man skifter inden udgangen af oktober.

Men hvad skal man kigge efter, og trænger de gamle vinterdæk mon til en udskiftning?

- Der er to ting, man skal kigge efter, når man skal vurdere kvaliteten af de gamle dæk: For det første skal mønsterdybden være mindst 1,6 millimeter. Det andet er, at man skal tjekke alderen på dækket, forklarer Mikkel Thorsager, der er chefredaktør på Bilmagasinet, til Ritzau Fokus.

Et vinterdæk holder mellem fire og otte år, afhængig af hvor meget du bruger det, og hvordan du opbevarer dem i sommerhalvåret. Dækkene er lavet af organisk materiale, så det kan ikke anbefales at beholde dem i længere tid. Det såkaldte aldersmærke, DOT-mærket, kan tjekkes på siden af dækket.

Faktisk er der en hel del, der kan aflæses på dækket. I forbindelse med køb af vinterdæk, er der særligt to ting, du bør kigge efter. Der skal både være M+S-symbol, der står for "mud and snow", samt et bjerg og snefnug-symbol. Er der det, kan du være sikker på, at det er et vinterdæk. Er der kun et M+S-symbol, kan der være tale om et helårsdæk.

Hos FDM tester man vinterdæk hvert år, og det er der en god grund til.

- Udviklingen i dæk går hurtigt, så det er helt nødvendigt, siger Jørgen Jørgensen, seniorrådgiver hos FDM, til Ritzau Fokus.

Jørgen Jørgensen påpeger, at de billige dæk i udgangspunktet er lige så stærke som de dyre typer men, at de er et stykke efter den nye udvikling. Når de store mærker udvikler nye typer vinterdæk hvert år, så er det altså ikke kun for mersalgets skyld, men også fordi, at der er nye teknologier og mønstre at gøre brug af.

Som eksempel forklarer Jørgensen, at man tidligere sagde, at vinterdæk skulle være smallere end sommerdæk. Takket være udviklingen er det i dag blot en skrøne.

Gode råd inden du køber vinterdæk

 

  • I Danmark er det vigtigst, at et vinterdæk har gode egenskaber på våd vej. Det betyder også, at de er gode til sne og is efter danske forhold.
  • Vil du have den nyeste teknologi indenfor vinterdæk, skal du kigge efter kendte mærker som Goodyear og Michelin. De billigere modeller er også udmærket men halter noget bagefter den nyeste teknologi.
  • Læs en test af vinterdæk, inden du køber, og sørg for at testen er fra i år. Hvad der fik gode karakterer i 2012, kan få dårlige karakterer i 2015. Udviklingen går stærkt på dækmarkedet.
  • Hvad der et godt vinterdæk i Danmark, kan være et dårligt vinterdæk i Norge eller Sverige. Sørg for at vinterdækket er godt til netop dansk klima.
  • Vinterdæk skal sidde på alle fire hjul. Et godkendt vinterdæk har både mærkningen S+M og snefnug-symbol.
  • FDM har testet vinterdækkene på markedet i 2015. Den finder man via fdm.dk/daek. Går du højt op i dækstøj, skal du nok finde en anden test, da FDM kun har vægtet dette med fem procent i deres vurdering.

 

Kilde: FDM

UDVID

/ritzau/FOKUS

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.