Sådan undgår du ildelugtende træningstøj
Vådt og ildelugtende træningstøj kan få næseborene til at trække sig sammen i væmmelse. Læs her, hvordan undgår det.
Har du svedpletter og affarvninger på tøjet efter træning, anbefales det, at du enten sætter tøjet i blød i opvaskemiddel eller eddike natten over, inden det kommer i vaskemaskinen.
Har du svedpletter og affarvninger på tøjet efter træning, anbefales det, at du enten sætter tøjet i blød i opvaskemiddel eller eddike natten over, inden det kommer i vaskemaskinen. Foto: Daniel Waschnig/free


Træningen er i fuld gang, mens sveden løber og får træningstøjet til at klistre til kroppen samtidig med, at det udsender en knapt så skøn lugt. Sved er et nødvendigt onde, når kroppen skal af med varme, og derfor sætter sved sine spor på kroppen og i træningstøjet.

Men man kan meget nemt både inden og efter træning minimere risikoen for at lugte fælt. For det er ikke sveden i sig selv, der sætter sine ildelugtende spor på kroppen og i tøjet.

Det forklarer professor Wender Bredie, som sektionsleder for fødevaredesign og forbrugeradfærd ved Institut for Fødevarevidenskab på Københavns Universitet.

- Det er først, når sveden blandes med de bakterier, der sidder omkring svedkirtlerne, at det kan få en mere eller mindre skarp lugt. For bakterierne nedbryder de fedt- og affaldsstoffer, der findes i sveden, og det er det, som udsender duftstoffer, vi kan lugte, siger Wender Bredie.

Derfor kan man med fordel inden træning anvende en deodorant, der bremser transpirationen. Dermed holder man kropslugten nede.

Vores kropslugt kan også påvirkes af, hvad vi spiser og drikker i løbet af dagen, da sammensætningen af vores sved afhænger af, hvilke produkter vi har indtaget.

Et australsk studie, udgivet i tidsskriftet Evolution and Human Behavior i august i år, antyder blandt andet, at mænd, der spiser mere frugt og grønt, har en mindre ildelugtende sved, end mænd der eksempelvis spiser mere kød og kulhydrater.

Efter træning kan man også gøre sit for at undgå, at dårlig svedlugt og bakterier bliver hængende i træningstøj og sko.

Det gælder blandt andet om jævnligt at vaske sit tøj, da det ret hurtigt bliver uhygiejnisk, når bakterierne i sveden sætter sig i tøjet. Og jo flere gange, man bruger det svedige træningstøj, jo sværere vil det blive at få lugten væk.

Lektor og hygiejneekspert på Professionshøjskolen Metropol Michael René har et helt specielt husråd til, hvad man kan gøre i de mest ildelugtende tilfælde.

- Lugter træningstøjet kraftigt, kan man med fordel, inden man smider det i vaskemaskinen, lægge tøjet i blød i Rodalon, som fjerner de bakterier, der giver lugtgener i træningstøjet, siger Michael René.

Han understreger dog, at man af hensyn til miljøet ikke skal anvende Rodalon for ofte, da det indeholder klor. Dertil er det også vigtigt, at man sætter sig ind i, om den vaskemaskine, man anvender, må og kan fyldes helt med tøj.

Nogle af de ældre vaskemaskiner bør nemlig ikke fyldes helt, da tøjet ikke vil kunne blive ordentligt rent og lugtfrit.

Fakta: Gode råd til det brugte træningstøj:

- Husk altid at tage det brugte træningstøj, håndklæder og sko ud af tasken og lade det hænge og tørre.

- Smid ikke det våde træningstøj direkte i vasketøjskurven, da det kan forårsage fugt i vasketøjskurven og sprede svedlugt, bakterier og andre mikroorganismer til andet tøj.

- Vådt træningstøj direkte i vasketøjskurven efter hver træning kan i værste fald medføre skimmelsvamp.

- Er der svedpletter og konkrete affarvninger på tøjet, anbefales det, at man enten sætter tøjet i blød i opvaskemiddel eller eddike natten over, inden det kommer i vaskemaskinen.

- Det kan være en god idé gå sin kost igennem for at fjerne de fødevarer, som kan give dårlig kropslugt.

/ritzau/FOKUS

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.