Sådan er du stillet når julepakken udebliver
Det er dejlig bekvemt at handle julegaverne på nettet, men hvordan er man stillet, hvis ikke de når frem i tide? Få svarene her.
En femtedel af danskernes julegaver tegner i år til at blive købt på nettet. Men hvad gør man, hvis de ikke når frem i tide?
En femtedel af danskernes julegaver tegner i år til at blive købt på nettet. Men hvad gør man, hvis de ikke når frem i tide? Foto: Jens Dige/POLFOTO


Der skal ikke mere end et par klik til. Så er julegaven købt, og der er blot tilbage at vente på, at den bliver leveret til hoveddøren.

Flere og flere danskere har de seneste år købt deres julegaver på nettet, og i år tegner ikke til at blive nogen undtagelse.

Men hvad gør man, hvis pakken ikke når frem i tide? Nogle vil formentlig haste ud og gøre et nyt forsøg i den fysiske handel, men hvad så med pakken, der er på vej?

Lever internetforhandleren ikke op til aftalen, har du som forbruger nogle rettigheder, der hjælper dig. Det forklarer Camilla Post, der er jurist og teamkoordinator hos organisationen E-mærket, som har til formål at gøre nethandlen mere sikker.

- Hvis butikken har lovet, at pakken når frem til en bestemt dato, og det ikke er tilfældet, så kan man hæve købet. I så fald kan man nægte at tage imod pakken og slippe for returomkostningerne ved at sende den retur, siger hun til Newspaq.

Ifølge Camilla Post er det en god idé at gøre skriftligt, så man har noget dokumentation for, at man har gjort det samt et tidspunkt for hvornår.

Har netbutikken ikke stillet nogen bestemt garanti for leveringsdatoen, må man ty til sin fortrydelsesret. Tidligere kunne man blot nægte at tage imod pakken, men efter de nye regler for nethandel, er det blevet ændret, forklarer Camilla Post.

- Nu skal man tage imod varen, og så har man 14 dage til at give besked om, at man vil fortryde. Fra den dato har man så 14 dage til at sende varen retur. Så i alt kan man komme op på at have 28 dage, fra man modtager varen, til at den skal være den erhvervsdrivende i hænde igen, siger hun.

Denne procedure indebærer dog, at man som forbruger er forpligtet til selv at betale returfragten, medmindre butikken har lovet andet. Til gengæld dækker butikken de omkostninger, der måtte have været i forbindelse med selve leveringen.

Så snart varen er nået tilbage til netbutikken, vil en tilbageførsel af pengene blive igangsat. Uanset om man som forbruger hæver købet eller benytter sig af returretten for at få pengene retur, er det ifølge Camilla Post altid en god idé at betale med betalingskort, når man handler på nettet.

- På den måde er man omfattet af det, der hedder indsigelsesordningen, og det betyder, at hvis der bliver hævet for meget, eller hvis varen ikke dukker op, så kan banken stille garanti for det beløb, der er betalt eller reserveret på kortet, siger Camilla Post.

Ifølge en befolkningsundersøgelse udarbejdet af Dansk Erhverv, vil det samlede beløb for e-julehandel i år lande på cirka 1,2 milliarder kroner. Det er en stigning på godt 10 procent i forhold til sidste år, og det svarer desuden til, at en femtedel af danskernes julegaver købes online.

E-mærket har lavet en guide til julehandel på nettet. Bliv klogere på fortrydelsesret, bytteret og meget mere her: https://www.emaerket.dk/forbruger/bliv-en-bedre-onlineshopper/guide-jule-jura-paa-nettet.

Newspaq

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.