S: Det bliver svært at sikre rumænere dansk løn i Rumænien
Socialdemokraterne mener ikke, det er realistisk, når SF foreslår, at vognmænd betaler dansk løn til udenlandske chauffører, der kører i udlandet.
Selvom rumænerene sidder i lastbiler med danske plader, mener Socialdemokraterne, at det bliver svært at kræve dansk løn til dem, hvis de kører i udlandet.  
Selvom rumænerene sidder i lastbiler med danske plader, mener Socialdemokraterne, at det bliver svært at kræve dansk løn til dem, hvis de kører i udlandet.   Thomas Vilhelm/Scanpix/Arkiv


SF vil skubbe udenlandske chauffører ud af førerhuset på dansk indregistrerede lastbiler. Men det sker sandsynligvis ikke med Socialdemokraternes hjælp.

SF går til finanslovsforhandlingerne med et forslag om at ændre loven om godskørsel, så chauffører ikke kan køre danske lastbiller til udenlandsk løn.

LÆS OGSÅ: SF vil skubbe rumænske chauffører ud af danske førerhuse

Forslaget er blandt andet møntet på den danske storvognmand Kim Johansen, der har 300 lastbiler, der primært bliver kørt af de 700 estiske og rumænske chauffører, som han har ansat i datterselskaber i deres hjemland.

De får 8-14.000 kroner i løn om måneden. 3F ville i februar starte en blokade mod Kim Johansen, fordi loven siger, at man kun må køre godskørsel med dansk overenskomst.

Men Arbejdsretten har afgjort, at Kim Johansen kører en så stor del af sine transporter i udlandet, at 3F ikke har konfliktret mod virksomheden. Selvom den ligger i Danmark.

Det er det samme argument, der nu får socialdemokraternes ordfører på social dumping, Ane Halsboe-Jørgensen, til at stille sig meget tvivlende over for forslaget, inden det overhovedet når forhandlingsbordet.

Ønsker oprydning i transportbranchen

Ane Halsboe-Jørgensen mener, det bliver svært at sikre, at rumænske chauffører, der kører i Rumænien på danske plader, får dansk løn

”Det er fuldstændig afgørende for os, om chaufførerne kører i Danmark. Jeg synes, det er grotesk så mange danske chaufførjob, der er gået tabt, fordi vognmænd har snydt og svindlet med reglerne. Men det vi kan gøre noget ved, er hvad der sker, når der bliver kørt i Danmark,” siger Ane Halsboe-Jørgensen.

Ane Halsboe-Jørgensen stiller spørgsmåltegn ved, om vognmændene ikke vil lade være med at indregistrere lastbilerne i Danmark, hvis man strammer reglerne.

”Jeg deler SF’s ambition om at få ryddet op i transportbranchen. Men det bliver svært at sikre dansk løn til en rumænsk chauffør, der kører i Rumænien. Hvis de ikke kommer til Danmark, er det også svært at sige, at de ikke kan leve af lønnen, hvis den ikke er efter dansk overenskomst,” siger hun.

Der er 14 forslag om øget indsats mod social dumping på SFs liste til finanslovsforhandlingerne. Blandt andet om flere penge til Rigspolitiets tungsvognscentre, der skal øge kontrollen med godskørsel. SF vil også hæve bødestørrelserne for at bryde reglerne.

Ane Halsboe-Jørgensen siger, at hun generelt ikke forhandler finanslov i pressen.

”Generelt har vi af flere omgange hævet bevillingen til kontrol og bødestørrelsen sammen med blandt andet SF . De konkrete forslag må vi tage ved forhandlingsbordet,” siger hun.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.