SF vil skubbe rumænske chauffører ud af danske førerhuse
Man skal ikke kunne hente lavtlønnede udenlandske chauffører ind i danske lastbiler gennem vikarbureauer og datterselskaber. Det mener SF, der har forslaget med til finanslovforhandlingerne. Både vognmændene og 3F klapper i hænderne.
Der er forsvundet omkring 8000 danske chaufførjob på grund af konkurrence fra lavere lønnede udenlandske chauffører.   
Der er forsvundet omkring 8000 danske chaufførjob på grund af konkurrence fra lavere lønnede udenlandske chauffører.    Lars Skaaning/Polfoto/arkiv


Det skal være slut med at have rumænske chauffører til at køre danske lastbiler til en løn på mellem 8-14.000 kroner om måneden.

Det mener SF, der går til finanslovforhandlinger i næste uge med et ønske om at ændre Godskørselsloven.

Loven har været særligt aktuel i år, på grund af striden mellem 3F og storvognmanden Kim Johansen. Kim Johansen har op mod 700 estiske og rumænske chauffører til at køre hans 300 danske lastbiler.

Som loven er nu, er det ikke ulovligt. Det er et hul, der skal lukkes, mener SF.

Forslaget er et af 14 tiltag mod social dumping, som SF vil forhandle med regeringen om.

”Vi vil gøre endnu mere for at bekæmpe social dumping. Det er uholdbart, at billig arbejdskraft underminerer danske lønmodtageres job og danske virksomheder,” siger Eigil Andersen, der er arbejdsmarkedsordfører for SF.

SF vil stoppe "fiflerier"

Vognmanden Kim Johansen har ellers Arbejdsrettens ord for, at det ikke er ulovligt for ham at udstationere udenlandske chauffører fra hans egne datterselskaber og lade dem køre danske lastbiler.

Men arbejdsmarkedsordfører Eigil Andersen betragter det og andre løsninger med fiktive vikarbureauer som ”fiflerier”.

”Chaufførerne får jo en sulteløn, som man ikke kan leve af i Danmark. Vi vil ændre lovgivningen, så man ikke længere kan omgå den med snedige selskabskonstruktioner,” siger han.

Siden regeringen tiltrådte i 2011 har der været tradition for, at der bliver lavet aftaler om tiltag mod social dumping i forbindelse med finanslovsforhandlingerne.

Enhedslisten møder også med ti forslag indenfor det område i år.

Blandt SFs øvrige 13 forslag ligger en forhøjelse af budgettet til Rigspolitiets tungvognscentre fra 17 til 25 millioner.

Pengene skal bruges til mere kontrol med blandt andet carbotage og svindel med køre-hviletid.

Flere penge til sheriffen

SF ønsker en undersøgelse af mulighederne for at hæve bødeniveauet for social dumping på transportområdet.

”Det ser ud som om nogle vognmænd betragter området som det rene Wild West. Så vi må sørge for, at sheriffen bliver styrket,” siger Eigil Andersen.

Der bliver klappet af forslaget hos både 3F, der organiserer chauffører, og DTL, der er en sammenslutning for vognmænd.

3F har selv i væsentlig grad været inde over forlaget om ændring af godskørselsloven.

Formand for 3F Transportgruppe Jan Villadsen siger, at hvis ikke man får styr på virksomheder, der omgår reglerne for løn og arbejdsforhold, så er der ikke flere danske chauffør-arbejdspladser tilbage.

”3F mener allerede, at det der sker, ikke er lovligt. Men når nogen fortolker reglerne anderledes, er der brug for en præcisering. Og hvis virksomhederne stadig ikke retter ind, er der brug for at kunne tage deres tilladelser til at køre,” siger han.

Vognmænd siger ja og tak

3F vil også have bødestørrelserne sat betydeligt op.

”I en branche, der er helt styret af, at bare det er billigt, gør vi det, er det eneste der effektivt kan straffe, at man giver bøder, der kan mærkes økonomisk,” siger Jan Villadsen.

Der er også klapsalver fra arbejdsgiverorganisationen.

”DTL Danske Vognmænd kan blot sige ja tak og mange tak til SF’s udspil,” siger siger DTLs administrerende direktør Erik Østergaard.

Han roser flere af SF’s 14 forslag som han mener, vil hjælpe til at forbedre vilkårene for godstransport

”Da SF sad i regeringen var en række af disse forslag på tegnebrættet og det er naturligt at SF fortsætter med at holde presset oppe for at vi stadig skal have en dansk godstransportsektor der konkurrerer på lige vilkår – også i fremtiden” siger Erik Østergaard.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.