Regeringen vil tillade flere e-mailreklamer: Forbrugerråd utilfreds
Nyt lovforslag fra regeringen vil udvide mængden af reklamer, som virksomhederne kan sende til forbrugerne.
Flere reklamer vil snige sig ind i forbrugernes mail-indbakke, hvis et nyt lovforslag fra regeringen bliver ført ud i livet. Sådan lyder advarslen fra Forbrugerrådet.
Flere reklamer vil snige sig ind i forbrugernes mail-indbakke, hvis et nyt lovforslag fra regeringen bliver ført ud i livet. Sådan lyder advarslen fra Forbrugerrådet. Foto: Colorbox/Free


Regeringen vil gøre det nemmere for firmaer at sende e-mailreklamer til danskernes indbakker. Det skriver Information fredag.

Har man for eksempel købt et par bukser i et stormagasin, vil butikken fremover kunne sende tilbud på alt fra parfume til støvsugere. Det fremgår af regeringens forslag til en ny markedsføringslov.

Forbrugerrådet Tænk er stærkt utilfredse.

- Det får den negative effekt, at forbrugerne vil modtage flere kommercielle e-mails, som de ikke ønsker. Man slækker på den gældende forbrugersikkerhed, siger Vagn Jelsøe, vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk, til Information

Må reklamere for langt flere produkter  

Så længe butikker oplyser om det, kan de allerede i dag sende kunderne reklamer for produkter, som minder om de varer, kunderne tidligere har købt.

En bilforhandler kan for eksempel sende tidligere kunder reklamer for nye biler, men ikke for børnesæder eller vinterdæk. Men det bliver muligt, hvis den nye lov bliver vedtaget.

- Hvis jeg har købt en smart­phone i Elgiganten, hvorfor skulle jeg så være særligt interesseret i netop deres tilbud om alle mulige andre elektronikprodukter, spørger Vagn Jelsøe.

Som det gælder i dag, behøver forbrugerne ikke sige aktivt ja til reklamerne for at modtage dem - det er tilstrækkeligt, at de har udleveret deres e-mailadresse og ikke har takket nej til at modtage reklamer.

DI bakker op

Dansk Industri er glade for det nye lovudkast, som kan give forbrugerne mere relevante reklamer, mener chefkonsulent Lars Hammer-Jespersen.

- Hvis du køber en bil i dag, må virksomheden gerne sende markedsføring til dig om nye biler. Men det er måske ikke lige det, du har brug for, når du netop har købt en bil. Så er det måske mere relevant med tilbud på vinterdæk eller andet tilbehør, siger han til Information.

- Man skal huske på, at det kun handler om den situation, hvor kunden har foretaget et køb, og at kunden i den forbindelse har givet den erhvervsdrivende sin mailadresse uden at frabede sig markedsføring.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.